Eksperte: Alkohola tirgošanu internetā nedrīkstēja pieļaut
Marta nogalē Saeima uz ārkārtējās situācijas jeb Covid-19 izplatības laiku tika atļauta alkohola tirdzniecība internetā. Šī brīža situācijā to nedrīkstēja pieļaut, norāda mārketinga eksperte, Biznesa augstskola Turība asociētā profesore Iveta Liniņa. Viņa skaidro, ka liela daļa sabiedrības neprot lietot alkoholu atbildīgi, kas savienojumā ar paaugstināta stresa apstākļiem saasinās problēmas daudzās Latvijas ģimenēs.
Liela daļa nezina, kur likt enerģiju
Saeimas lēmums ir alkohola ražotāju un tirgotāju lobija sekas. Jau pirms tam psihologi cēla trauksmi, norādot, ka ārkārtas situācijas ietekmē pieaugs vardarbība ģimenēs un šķiršanās gadījumu skaits. Iespēja brīvi iegādāties alkoholu internetā tikai saasinās problēmas, jo liela daļa mūsu sabiedrības, diemžēl, joprojām neprot lietot alkoholu pārdomāti un atbildīgi. Daudzi iedzīvotāji laiku, ko spiesti pavadīti mājās, izmanto lietderīgi, tomēr aizvien ir liela daļa, kuri nezina, kur likt enerģiju. Savienojumā ar grādīgajiem dzērieniem, maisam gals būs vaļā!
Alkohols tiek padarīts viegli pieejams
Alkohols tikai pasliktinās kopējo ainu un tā tirgošanas atļaušana internetā bija sliktākais lēmums, ko šobrīd varēja pieņemt. No vienas puses tiek izstrādāts alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāns 2020. – 2022. gadam, kurā tiek uzsvērts, ka sabiedrība nav pietiekami informēta un izglītota par alkohola nodarīto kaitējumu veselībai, bet, no otras puses, alkohols tiek padarīts viegli pieejams.
Grūti kontrolēt jauniešus
Skaidrojot, kāpēc pieņemts šāds lēmums, uzsvērts, ka izmaiņas virzītas, lai veicinātu cilvēku palikšanu mājās un pašizolācijas ievērošanu. Manuprāt, lēmums iedarbosies pretēji – alkohola reibumā cilvēkiem var “pazust bremzes” un viņi dosies domubiedru meklējumos tā vietā, lai ievērotu pašizolāciju. Turklāt, iegādājoties alkoholu veikalos, ir iespējams ierobežot to nonākšanu nepilngadīgo personu rokās. Lai gan tiek akcentēts, ka piegādes veicējam būs jāpārliecinās, ka pircējs ir vismaz 18 gadus vecs, kā arī alkoholisko dzērienu pasūtīšanu un piegādi drīkstēs veikt tikai noteiktajā laikā no plkst.8 līdz 22, manuprāt, interneta vidē to būs daudz grūtāk kontrolēt.
Problēmas pat tādās ģimenēs, kur iepriekš to nebija
Sporta zāles ir slēgtas, iedzīvotāji nevar apmeklēt arī dažādas dabas takas un pastaigu vietas, tāpēc daudziem jauniešiem aizvien vairāk aktualizēsies jautājums – kur likt enerģiju? Savienojumā ar alkoholu tas var izraisīt problēmas pat tādās ģimenēs, kur iepriekš to nebija. Pētījumi liecina, ka jau šobrīd alkoholisko dzērienu reklāma mudina iedzīvotājus (jo īpaši jauniešus) pirkt un lietot alkoholu. Jāuzsver, ka jaunieši ir īpaša mērķa grupa, kura ir pastiprināti jāaizsargā no alkoholisko dzērienu mārketinga ietekmes, ņemot vērā, ka jaunieši ir vairāk pakļauti mārketinga ietekmei, salīdzinot ar pieaugušiem cilvēkiem.
Trekna nagla Latvijas zārkā
Alkohola lietošana jauniešu vidū joprojām ir plaši izplatīta. Ārkārtas situācijas laikā rādītāji tikai pasliktināsies, jo jauni cilvēki lielāko dienas daļu pavada interneta vidē, kur aktīva alkohola reklāma savienojumā ar ātru iespēju to iegādāties attālināti, sekmēs tā lietošanas apjomu pieaugumu. Saeimas lēmums, diemžēl, ir trekna nagla Latvijas zārkā, un sekas mēs izjutīsim vēl ilgi pēc ārkārtas situācijas beigām.
Autore: Biznesa augstskola Turība asociētā profesore Iveta Liniņa
TOP Komentāri