Aptauja: 93% aptaujāto autovadītāju atzīst, ka pārkāpj atļauto braukšanas ātrumu
Tikai 7% no aptaujātajiem ir atbildējuši, ka nekad nav pārkāpuši atļauto braukšanas ātrumu. Vienlaikus, atbildot uz jautājumu, par cik kilometriem/stundā visbiežāk ir nācies pārsniegt atļauto braukšanas ātrumu, puse (51%) respondentu atzīst, ka to pārsniedz robežās no 11 līdz 20 km/stundā un 42% – līdz 10 km/stundā. Ievērojami mazāks ir lielāka ātruma pārkāpēju – 5% atzīst, ka nācies pārsniegt atļauto ātrumu 20 līdz 50 km/stundā robežās un tikai 1% pārsniedz atļauto ātrumu par vairāk nekā 50 km/stundā.
Satraucošs ir fakts, ka nepilna trešdaļa (33%) autovadītāju pirms auto vadīšanas ir kādreiz lietojuši alkoholu, narkotikas vai citas apreibinošās vielas, 7% no tiem, pārkāpjot likuma atļautās normas un 26% likuma atļautās normas robežās. 67% norāda, ka nekad nav braukuši reibumā.
Sniedzot atbildes uz jautājumiem, kas liecina par autovadītāja attieksmi pret drošības jostas lietošanu, 71% atzīst, ka vienmēr piesprādzē drošības jostu. 18% piesprādzējas tikai sēžot automašīnas priekšējā daļā – vadītāja vai blakussēdētāja krēslā, bet nesprādzējas atrodoties automašīnas aizmugurējos sēdekļos. 11% respondentu norāda, ka vispār nelieto drošības jostas. Savukārt, pārvadājot bērnus augumā līdz 150 cm ar automašīnu, lielākā daļa (64%) vienmēr lietojot bērnu sēdeklīšus vai speciālos paliktnīšus, atbilstoši bērna svaram un vecumam. Tomēr katrs trešais automašīnas vadītājs to nedara vai dara dažreiz.
SEB līzinga vadītāja Nellija Kočanova: „Smagie ceļa negadījumi ar traģiskām sekām pērn un šī gada sākumā, liek aizdomāties, kas notiek autovadītāju prātos? Tāpēc mēs ierosinājām šo aptauju, kura savā ziņā ir spoguļattēls notiekošajam uz ceļiem. 42% aptaujāto norāda, ka galvenais iemesls traģiskajām avārijām ir satiksmes dalībnieku attieksme, tanī skaitā attieksme pret automašīnas tehnisko stāvokli. Aptaujā vairāk nekā puse respondentu apliecina, ka ikdienā brauc ar automašīnām, kuru vecums pārsniedz 11 gadus, turklāt 20% respondentu, pērkot lietotus auto, nepārbauda to izcelsmi, kā rezultātā nevar būt pārliecināti, kā auto reaģēs neparedzētā situācijā. Tāpat katram automašīnas vadītājam regulāri būtu jāpārbauda automašīnas tehniskais stāvoklis – riepu atbilstība saķerei, gaismas un bremžu darbība, taču 18% respondentu atzīst, ka to veic reti, vai tikai dodoties uz tehnisko apskati.”
Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis: “Vairāki pagājušajā gadā notikušie ceļu satiksmes negadījumi iezīmējuši būtisku tendenci – daudzos no tiem bojā gājuši tieši pasažieri, kuri nebija piesprādzējušies. Dažos īpaši traģiskos negadījumos secinājām, ja pasažieri būtu lietojuši drošības jostas, visticamāk tie nebūtu miruši. Aptaujas rezultātos redzams, ka nozīmīgs skaits respondentu drošības jostas nelieto vispār vai lieto tikai priekšējos sēdekļos, tomēr notikušie nelaimes gadījumi parādīja, cik būtiski jostas lietot arī pārējiem pasažieriem. Tas pats attiecas uz pareizu bērnu pārvadāšanu. Katrs trešais respondents ignorē šo normu, pakļaujot draudiem bērna veselību un reizēm pat dzīvību. Lai notiktu nelaime, nereti pietiek pat ar nelielu triecienu, taču no tā varam izvairīties, ievērojot šos noteikumus.”
* Aptauja par drošu braukšanu veikta sadarbībā ar draugiem.lv, Valsts policiju un DBS interneta vidē 2014. gada decembrī un 2015. gada janvārī. Atbildes snieguši 1842 respondenti vecumā no 20 līdz 65 gadiem.
TOP Komentāri