Aptauja: 54% elektroauto īpašnieku neplāno atgriezties pie iekšdedzes dzinējiem

Latvijas elektroauto īpašnieki novērtē videi draudzīga transporta sniegtos praktiskos ieguvumus: energokompānijas “Enefit” un “Norstat” rīkotajā elektroauto lietotāju aptaujā* 54% dalībnieku atzinuši – ja būtu jāiegādājas jauns auto, viņi atkal izvēlētos elektroauto. Vienlaikus iezīmējas arī izaicinājumi – nepietiekamas uzlādes iespējas ikdienā, aktualizējot nepieciešamību mērķtiecīgāk attīstīt uzlādes tīklu visā Latvijā un to stratēģiski veicināt arī valsts mērogā. 

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) statistika rāda, ka šī gada aprīlī Latvijā bija reģistrēti 6873 vieglie elektroauto, kas ir par 57% vairāk nekā 2023. gada aprīlī, un šāda izaugsmes dinamika saglabājas kopš 2020. gada. Arī aptaujas dalībnieki vien 10% gadījumu norāda, ka apsvērtu atgriešanos pie nu jau klasiskajiem, ar degvielu darbināmiem auto. To vietā daudz lielāka interese ir par elektroauto vai dažādiem hibrīda dzinēju risinājumiem. 

“Raksturīgi, ka elektroauto joprojām aktīvāk tiek izmantoti galvaspilsētā un tās apkārtnē – aptuveni divas trešdaļas no visiem Latvijas elektroauto ir reģistrēti Rīgā un Pierīgas reģionā. Šo tendenci apliecina arī ikdienas novērojumi – Rīgas ielās elektroauto ar zilajām numurzīmēm ir ļoti daudz, bet ārpus tās tos tikpat kā nemana. Vienlaikus varu kliedēt bieži dzirdēto mītus par to, ka elektroauto izvēli lielā mērā nosaka dzīvesvietas veids – piemēram, ka ar tiem pārvietojas tikai pilsētas centra iemītnieki vai tikai privātmāju iemītnieki. Aptauja parāda, ka 51% elektroauto lietotāju dzīvo privātmājās, 49% – dzīvokļos, un tas ļauj secināt – šie auto ir vienlīdz populāri abos segmentos,” skaidro SIA “Enefit” E-mobilitātes nodaļas vadītājs Daniels Treņins.

Galvenie ieguvumi, kurus saskata elektrauto lietotāji, ir zemāki ekspluatācijas izdevumi jeb izmaksas par nobraukto attālumu, remontu, ceļu nodokļa atlaides u. tml. (61%), bezmaksas autostāvvietas (54%) un iespēja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām, izvairoties no sastrēgumiem un ietaupot laiku (48%). Gandrīz trešajai daļai aptaujāto jeb 31% izdarīt izvēli par labu elektroauto likusi interese par modernajām tehnoloģijām, un uz šo faktoru biežāk norādījušas dāmas. Uz elektroauto praktiskajiem ieguvumiem – bezmaksas stāvvietas, mazāki ekspluatācijas izdevumi utt. – vairāk norāda elektroauto lietotāji pēc 40 gadu vecuma, kamēr trīsdesmitgadnieki biežāk izceļ moderno tehnoloģiju sniegtās priekšrocības un ietekmes uz vidi mazināšanu.

Savukārt kā būtiskākās neērtības elektroauto lietošanā aptaujātie min nepieciešamību plānot auto uzlādi garāku pārbraucienu laikā (63%), samazinātu vai mainīgu baterijas kapacitāti atkarībā no augstas vai zemas gaisa temperatūras (51%) un nepietiekamu publiskās uzlādes infrastruktūru (34%). Teju katrs piektais minējis, ka trūkst iespēju ierīkot privātu lādētāju pie sava mājokļa. Kopumā 58% aptaujāto savus elektroauto uzlādē mājās, 43% – publiskajās uzlādes stacijās, bet gandrīz trešdaļai ir pieejamas uzlādes iespējas darbavietās. 

“Transports ir ļoti pragmatiska mūsu ikdienas daļa, kurā krasākas pārmaiņas un attīstību vienmēr nosaka praktiski apsvērumi – “jaunajam” ir jābūt labākam, ātrākam un ērtākam par “veco”. Tāpēc elektroauto uzlādes tīkla izveidē vajadzīgs arī valstisks redzējums – rūpīgi pārdomāts plāns, kur un kā izvietot uzlādes jaudas, lai tas būtu lietotājam ērti un radītu uzlādes iespējas visā Latvijā, ne tikai Rīgā un Pierīgā. Elektroauto labākās īpašības var novērtēt tieši pilsētvidē, tomēr vienmērīga uzlādes infrastruktūra visā Latvijā paātrinātu tirgus attīstību un stiprinātu autovadītāju pārliecību, ka arī ārpus galvaspilsētas viņi var paļauties uz elektroauto,” rezumē Daniels Treņins.

* Aptauju veicis “Norstat” 2024. gada martā, aptaujājot Latvijas elektroauto lietotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Foto: unsplash.com

TOP Komentāri

avatar