Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās. Šie cilvēki bieži vien ir daudz gatavāki tam, ko pirmsskolas izglītības joma sagaida no skolotājiem. Mūsdienu izglītības sistēmā pedagogam jāspēj būt radošam līderim, kurš nebaidās no izaicinājumiem. Salīdzinot ar situāciju pirms desmit vai divdesmit gadiem, pedagogu pienākumu loks ir būtiski paplašinājies, un, papildus pedagoģijai un izpratnei par bērnu attīstību, mūsdienās neciešamas arī komunikācijas, mārketinga un citas prasmes. Būtībā skolotājs šodien ir kā vidējā līmeņa biznesa vadītājs. 

Absolvē studijas, bet nestrādā nozarē 

Publiskajā telpā izskan dažādi pārmetumi par jauno pedagogu sagatavotību, piemēram, par to, ka trūkst praktisko iemaņu vai komunikācijas prasmju saziņai ar vecākiem un konfliktu risināšanai. Tāpat ir diskusijas par to, kāpēc daudzi jaunie pedagogi, kuri absolvē studijas, neturpina strādāt nozarē, bet izvēlas citas karjeras iespējas. Papildus tam jaunie pedagogi saskaras ar vēl kādu izaicinājumu – izglītības nozarē, tostarp, pirmsskolā ir aizvien vairāk iesaistīto pušu – skolotāju palīgi, asistenti, dažādi speciālisti kā logopēds, psihologs, speciālie pedagogi u.tml. Ir arī dažādas programmas, piemēram, programma bērniem ar uzvedības problēmām “STOP 4-7” vai Ekoskolu programma, mācību satura platformas un daudz kas cits, un pedagogam jāspēj tajā visā orientēties, izvēloties katrai situācijai piemērotāko risinājumu. 

Pedagogam mūsdienās jābūt līderim

Bieži vien ikdienā pirmsskolas pedagogam jāspēj koordinēt vairāk nekā desmit dažādu speciālistu darbību, lai palīdzētu audzēkņiem sasniegt mērķus, nemaz nerunājot par vecākiem, vecvecākiem un citiem ģimenes locekļiem, kuriem ir savas bažas un gaidas no izglītības procesa kopumā un no pirmsskolas. Pedagogam mūsdienās jābūt līderim, kurš apvieno šo visu iesaistīto spēkus kopējai izaugsmei. Principā tie ir vidēja līmeņa vadītāja izaicinājumi, kuriem daudzi nav gatavi. 

Motivēti topošie pedagogi 

Kamēr sabiedrībā tiek spriests, kā motivēt jauniešus izvēlēties pedagoga profesiju, t.sk. pirmsskolas pedagoga, patiesībā mēs nepamanām, ka jau tagad ir reflektantu grupa, kas labi apzinās mūsdienu pirmsskolas izglītības izaicinājumus un ir tiem gatava. Tie ir skolotāju palīgi jeb aukles, kuras izvēlējušās iegūt augstāko pedagoģisko izglītību, secinot, ka darbs pirmsskolā ir viņu aicinājums. Šiem cilvēkiem ir skaidrība par darbu bērnudārzā, viņi vienkārši vēlas pakāpties nākamajā pakāpē, lai sniegtu lielāku ieguldījumu un arī pašizpaustos. Viņi ir ļoti motivēti, pārliecināti par savu izvēli un ar praktiskā darba pieredzi. 

Viens studiju gads izmaksā aptuveni divas mēnešalgas

Tā kā šie potenciālie pedagogi jau strādā pirmsskolā, viņi visticamāk izvēlēsies nepilna laika studijas, un šeit sastopamies ar absurdu situāciju – šādas studijas pieejamas tikai par maksu. Lai gan jau pērn veikti grozījumi Ministru kabineta noteikumos, lai varētu finansēt budžeta vietas arī nepilna laika studijās, to joprojām nav, un rodas jautājums, kāpēc pedagogu trūkuma apstākļos valsts atraida pašus motivētākos studēt gribētājus. Viens studiju gads skolotāja palīgam izmaksā aptuveni divas mēnešalgas, kas ir ļoti liels ieguldījums un ne katrs to var atļauties. Būtu tikai loģiski, ja šie speciālisti saņemtu valsts atbalstu nepieciešamās izglītības iegūšanai, nodrošinot mums zinošus, motivētus un par sevi pārliecinātus skolotājus. Tā kā šie speciālisti jau pazīst pirmsskolu vidi un strādā tajā, ir daudz mazāks risks, ka viņi pēc absolvēšanas izvēlēsies kādu citu jomu. 

Ja vēlamies, lai pirmsskolas izglītībā strādātu profesionāli, motivēti un mūsdienu prasībām atbilstoši pedagogi, ir jāatbalsta tie, kuri jau šobrīd ir izvēlējušies šo ceļu un ar pārliecību strādā bērnudārzos. Skolotaju palīgi jeb auklītes, kas vēlas pakāpties nākamajā pakāpē un kļūt par skolotājiem, ir nozares zelta rezerve. Viņu atbalstīšana ar valsts finansētām nepilna laika studiju iespējām ir loģisks solis, lai mazinātu pedagogu trūkumu un nodrošinātu izglītības sistēmai līderus, kuri spēj apvienot gan bērnus, gan vecākus, gan kolēģus kopīgam mērķim – bērnu izaugsmei.

Pirmskolas “Mūsu poga” izpilddirektors, Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības pārstāvis Dagnis Isaks 

Foto: canva.com

TOP Komentāri

avatar