Pētījums: 76% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka tehnoloģijas izkonkurēs cilvēku

Lielākā daļa jeb 76% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka viņuprāt, tehnoloģijas nākotnē izkonkurēs cilvēku, liecina multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” un “Berg Research” veiktās iedzīvotāju aptaujas dati. Turklāt gandrīz puse jeb 46% uzskata, ka būtu labāk, ja tehnoloģiju attīstība tiktu stingrāk kontrolēta.

Kopumā par straujo tehnoloģiju ienākšanu ikdienas dzīvē satraucas 33%, visvairāk tieši jaunieši vecumā līdz 24 gadiem. Visbiežāk cilvēki satraucas, ka tehnoloģiju ietekmē tiks pazaudētas darba vietas.

“Kopumā cilvēku piesardzība pret tehnoloģijām, it īpaši bažas par darba zaudēšanu, nav nekāds jaunums, drīzāk tā uzskatāma par sava veida tipisku reakciju. Šajā ziņā laikam vislabāk zināmā ir ludītu kustība 19. gadsimta sākuma Anglijā: ludīti slepeni bojāja stelles tekstilrūpnīcās, jo baidījās, ka tās atņems strādniekiem darbu. Tomēr, kā rāda pēdējā gadsimta pieredze, tehnoloģiju attīstībai nav nekāda sakara ar darbavietu daudzumu – cilvēki aizvien atrod jaunus nodarbošanās veidus un kopējā noslodze turpinās, tikai ievirzoties citā gultnē,” saka RSU asociētais profesors, sociālantropologs Klāvs Sedlenieks.

Kā uzskata aptaujas dalībnieki, spēja mīlēt ir cilvēka galvenā īpašība, kuru nekad nepārspēs tehnoloģijas – tā domā 76% respondentu. Vēl 45% ir pārliecināti, ka tehnoloģijas nepārspēs cilvēka spēju just empātiju, savukārt 37% domā, ka radošums būs tā joma, kurā tehnoloģijas nevarēs izkonkurēt cilvēku.

“Tehnoloģijām ir duāla daba, ko apliecina arī mūsu aptaujas rezultāti. Piemēram, vairums respondentu piekrīt tam, ka tehnoloģijas atvieglo cilvēka dzīvi un veicina ekonomisko attīstību, taču no otras puses viņi arī atzīst, ka tehnoloģiju attīstības rezultātā cilvēks kļūst slinkāks un palielinās aptaukošanās riski. Ir saprotams, ka tehnoloģijas mūsu ikdienā ir ienākušas uz palikšanu, tieši tādēļ, mūsuprāt, ir būtiski runāt par to, kā tehnoloģijas izmantot jēgpilni,” stāsta “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.

Latvijas iedzīvotāju aptauja veikta sadarbībā ar “Berg Research” 2022. gada decembrī, aptaujājot 1006 respondentus.

Attēls: publicitātes

TOP Komentāri

avatar