Uzņēmēji pesimistiski – atrisinājumu saskata darbaspēka nodokļu samazināšanā un ražošanas attīstībā

Efektīvākie veidi, kā veicināt strauju ekonomikas attīstību, pēc uzņēmēju domām, ir darbaspēka nodokļu samazināšana un ražošanas attīstīšana.

Eksportējošo uzņēmēju noskaņojums ierasti bija daudz optimistiskāks par neeksportējošo uzņēmumu noskaņojumu, bet 2014. gada 4. ceturksnī eksportējošiem uzņēmumiem tas ir ievērojami pasliktinājies un kļuvis drīzāk pesimistisks, pietuvinoties neeksportējošo uzņēmumu noskaņojuma līmenim. Nākotnē neeksportējošie uzņēmēji skatās pat nedaudz pozitīvāk nekā eksportējošie.

„Visu nozaru – gan ražošanas, gan tirdzniecības, gan būvniecības un pakalpojumu – uzņēmumu pārstāvji savu noskaņojumu ir pauduši kā drīzāk pesimistisku. Analizējot Citadele Index vērtību dažādās uzņēmumu grupās, jānorāda, ka 2014. gada decembrī piesardzīgs optimisms vērojams tikai lielo uzņēmumu un uzņēmumu ar ārvalstu kapitālu grupās,” norāda Arnis Kaktiņš, Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS vadītājs.

Uzņēmēji uzskata, ka efektīvākie veidi, kā valdība varētu veicināt strauju Latvijas ekonomikas attīstību jeb ekonomikas izrāvienu, ir darbaspēka nodokļu samazināšana, tā norādījuši 71% respondentu, ražošanas attīstīšana Latvijā – 61%, atbalsta sniegšana uzņēmumiem, lai tie varētu ražot produktus un sniegt pakalpojumus ar augstāku pievienoto vērtību, – 46% un atbalsts eksportam – 37%.

Kopumā 2014. gadu 4% uzņēmēji vērtē kā ievērojami labāku nekā 2013. gadu, 32% kā nedaudz labāku, savukārt 22% kā nedaudz sliktāku un 7% kā ievērojami sliktāku, savukārt 34% kā tādu pašu. 2015. gadu 35% paredz tādu pašu kā 2014. gadu, 31% kā nedaudz labāku, 13% kā nedaudz sliktāku.

Bet kā galvenos izaicinājumus saviem uzņēmumiem 2015. gadā viņi min jaunu klientu piesaistīšanu vai jaunu noieta tirgu apgūšanu (64%), uzņēmuma saglabāšanu jeb „izdzīvošanu” (38%), jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādāšanu un ieviešanu (36%), darba ražīguma paaugstināšanu (29%) un darbinieku noturēšanu uzņēmumā (29%).

„Pagājušais gads biznesa vidē ir bijis pārbaudījumiem pilns, tāpēc daudziem uzņēmumiem īpaši nācās padomāt par efektivitātes palielināšanu un jaunu tirgu apgūšanu,” saka bankas Citadele MVU apkalpošanas daļas vecākais klientu darījumu vadītājs Guntis Mincis. „Eksportējošie uzņēmumi domā, kā palielināt eksporta apjomu un tie, kas neeksportē, plāno eksporta uzsākšanu, kam ir būtiska arī kredītlīdzekļu pieejamība. Citadele Index dati liecina, ka katrs piektais eksportējošais uzņēmums tuvākā pusgada laikā plāno kādā bankā ņemt aizņēmumu. Pēc bankas Citadele datiem redzam, ka uzņēmēji vairāk izmanto arī līdz šim mazāk populārus finansēšanās veidus, lai attīstītu savas produkcijas eksportu,- faktoringu un tirdzniecības finansēšanas instrumentus.”

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar