Viesnīcas lūdz palīdzību: “Mēs pārvēršamies par spoku pilsētu, kur uzdarbojas marodieri”
Ar solītajiem palīdzības pasākumiem Latvijas viesnīcām vien nepietiek – ar ārkārtējā stāvokļa ieviešanu to darbība ir paralizēta, lielākajai daļai darbinieku nav darba gandrīz mēnesi, informācija par dīkstāves pabalstiem ir mainīga, viesnīcas viena pēc otras tiek slēgtas un tukšās ēkas jau sāk piesaistīt zagļus – sacīja Jeļena Stirna, Latvijas lielākā viesnīcu operatora “Mogotel” izpilddirektore.
Otrais Covid-19 vilnis Latvijas viesnīcas piemeklēja vēl nežēlīgāk nekā pirmais. Apstaigājiet šodien Vecrīgu un redzēsiet, kā tā pārvēršas par “spoku pilsētu” – slēgtas tādas viesnīcas kā “Avalon hotel & Conferences”, “Pullman Riga Old Town”, “Semarah Hotel Metropole”, “Radisson Blu Rīdzene”, “Tallink Hotel Riga”, “Park Inn by Radisson Riga Valdemara”, “Hotel Bergs”, “Opera Hotel”, “Hotel Roma”, “Justus” un daudzas citas Rīgas viesnīcas… Kopš 2020. gada septembra “Mogotel” ir jāslēdz viena viesnīca ik pēc divām nedēļām. Šobrīd no trīspadsmit martā atvērtajām viesnīcām darbojas tikai piecas, sacīja J. Stirna. “Mūsu klients ir ārzemju tūrists. Tagad viņu vienkārši nav. Mēs nevaram nodrošināt viesmīlības pakalpojumus bez viesiem, lai gan viesnīcu darbība formāli nav aizliegta. Tas ir tāpat kā izvilkt grīdas lupatu no apkopējas rokām un teikt: “Turpini tīrīt grīdu!”” – salīdzināja “Mogotel” izpilddirektore.
Ja pirms ārkārtējās situācijas ieviešanas mēs centāmies izdzīvot, sniedzot atpūtas pakalpojumus vietējiem iedzīvotājiem, tad pēc restorānu un SPA centru pilnvērtīga darba ierobežošanas, kā arī pasākumu (semināru, atpūtas pasākumu utt.) aizliegšanas jebkura viesmīlības industrijas komercdarbība tika samazināta līdz nullei. Jau tā zemais pakalpojumu pieprasījums samazinājās vismaz trīs reizes. “Mēs esam absolūti bezspēcīgi!” uzsvēra J. Stirna.
Pēc J. Stirnas teiktā, viesnīcu, SPA centru un restorānu darbinieki ir bijuši piespiedu dīkstāvē apmēram mēnesi. Šobrīd “Mogotel” nodarbina apmēram 380 cilvēkus, kas jau ir apmēram uz pusi mazāk nekā pirms Covid-19. Darbinieki tuvākajā nākotnē riskē nesaņemt nepieciešamo atbalstu, jo dīkstāves pabalsti tiek solīti tikai līdz šī gada beigām. “Ir skaidrs, ka no 2021. gada 1. janvāra viesnīcas nevarēs atsākt strādāt un nodrošināt darbiniekus ar darbu, jo klientu nav un to nevar būt, kamēr pastāv iebraukšanas, izceļošanas, karantīnas un citi aizliegumi. Atbalsts ir nepieciešams vismaz līdz brīdim, kad tiks atcelti ceļošanas ierobežojumi, kad pieprasījums pēc viesnīcām sāks atjaunoties!” sacīja lielākā viesnīcu operatora Latvijā izpilddirektore.
Kas attiecas uz atbalsta mehānismu ar vienreizējo subsīdiju (4 eiro par m2), solītais maksimums, pēc J. Stirnas domām, var palīdzēt viesnīcai tikt galā ar izmaksu segšanu tikai vienam vai diviem mēnešiem. Savukārt piemaksu uzņēmumiem ar apgrozījuma kritumu (30% no darbinieku bruto algām) ierobežo 50 000 eiro griesti – kas nav pilnīgi pareizi, uzskata J. Stirna. “Norādītais maksimums ir aptuveni 7 reizes mazāks, nekā pienāktos “Mogotel”.”
Šis ierobežojums nav taisnīgs, jo saskaņā ar šo kritēriju lielie nodokļu maksātāji saņems tādu pašu summu kā uzņēmumi, kas valstij ienes ievērojami mazāk nodokļu. “Laikā posmā no 2015. līdz 2019. gadam uzņēmums valsts budžetā ir samaksājis nodokļus vairāk nekā 11 miljonu eiro apmērā, līdz ar to “Mogotel” sagaida lielāku valsts un pašvaldības atbalstu,” sacīja J. Stirna.
J. Stirna arī atgādināja, ka slēgto viesnīcu uzturēšana īpašniekiem izmaksā no 5000 eiro mazām līdz 20 000 eiro lielām viesnīcām mēnesī, neieskaitot nekustamā īpašuma nodokļa samaksu, aizdevuma saistību atmaksu, amortizāciju un citas izmaksas, tāpēc atbalsts ir ļoti svarīgs.
Tāpat “Mogotel” pārstāve sacīja, ka uzņēmums saskārās ar pirmajiem laupīšanas gadījumiem – nesen, izsitot logus, tika apzagta viena no slēgtajām uzņēmuma viesnīcām.
Arī aizvadītajā vasaras sezonā, kad ierobežojumi tika daļēji atcelti, lielās galvaspilsētas viesnīcas palika bez klientiem. Iemesls ir vietējais tūrisms, kas šovasar ir aizstājis ceļojumus uz citām valstīm. Ja latvieši vasaras laikā kļuva par naktsmītņu klientiem, tas galvenokārt attiecas uz reģionālajiem viesu namiem.
“Runājot par jebkuru palīdzību, ir svarīgi saprast, ka mēs necīnāmies par to, lai kāds mums kompensētu zaudēto apgrozījumu vai peļņu. Laikā, kad viesnīcu pakalpojumu sniegšanu ierobežo valsts (pašizolācijas noteikumi, aizliegumi un ierobežojumi konkrētām darbībām), viesnīcām ir nepieciešams finansiāls atbalsts, lai apmaksātu rēķinus un netiktu atlaisti visi darbinieki. Agrāk vai vēlāk ceļojumi atgriezīsies un viesnīcu pakalpojumi neapšaubāmi atkal būs pieprasīti!” uzsvēra J. Stirna.
Viņa atgādināja, ka jau gandrīz veselu gadu viesnīcas nevar normāli strādāt, savukārt īpašuma nodoklis, kas viesnīcām ir ļoti iespaidīgs, nav atcelts, un kopējās izmaksas nepārtraukti pieaug. “Mēs ceram uz nepieciešamajiem pasākumiem, lai atbalstītu viesmīlības nozari, piemēram: apgrozāmā kapitāla subsīdijas, darbinieku algas subsīdijas, nekustamā īpašuma nodokļa maksājumu maksimālus samazinājumus (ne tikai atlikšanu) un komunālo maksājumu atvieglojumus līdz iespējamās sezonas sākumam 2021. gada jūnijā!” rezumēja “Mogotel” pārstāve.
Foto: publicitātes
TOP Komentāri