Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju Ziemassvētkos apdāvina savus mājdzīvniekus

Vairāk nekā puse (59%) iedzīvotāju gādā dāvanu arī savam mājdzīvniekam – liecina modes un izklaides centra “Rīga Plaza” veiktā aptauja[1]. Visbiežāk cilvēki izvēlas dāvināt interjera priekšmetus vai preces mājai, kosmētiku vai smaržas un naudu vai dāvanu kartes. 62% iedzīvotāju Latvijā plāno samazināt Ziemassvētkiem paredzētos tēriņus, ņemot vērā ikdienas izdevumu izmaksu pieaugumu. Vairums aptaujāto (82%) novērtē arī nemateriālas dāvanas, piemēram, paša sacerētu dzejoli vai dziesmu.

Latvijas iedzīvotāju TOP 10 dāvanas ir interjera priekšmeti vai preces mājai (35%), kosmētiku vai smaržas (33%), nauda vai dāvanu karte (31%), rotaļlietas (30%), rotaslietas un aksesuāri (27%), pārtikas produkti vai dzērieni (25%), elektronikas preces (24%), grāmatas (23%), dažāda veida spēles (21%), apģērbs un apavi (17%). Dāvanas katrs dzimums izvēlas atšķirīgi: sievietes biežāk izvēlas dāvināt interjera priekšmetus vai preces mājai un kosmētiku vai smaržas, bet vīrieši – naudu vai dāvanu kartes un elektronikas preces.

Iegādājoties dāvanas, 37% labprātāk izvēlas Latvijā ražotas preces. Lielāku interesi par vietējiem darinājumiem izrāda gados vecāki cilvēki – sākot no 60 gadu vecuma.

Interesanti, ka, saņemot ne īpaši noderīgu un patīkamu dāvanu, puse no aptaujātajiem to patur, cerot, ka kādreiz tā var noderēt. Katrs ceturtais šādu dāvanu uzdāvina tālāk, bet 12% – ziedo labdarībai. Retos gadījumos nenoderīgas dāvanas tiek arī pārdotas (4%) vai pat izmestas (3%). 19% apgalvo, ka nekad nav saņēmuši dāvanu, kas viņiem nepatiktu. Sievietes izvēlas dāvanu ziedot daudz biežāk nekā vīrieši.

Visbiežāk iedzīvotāji rūpējas par dāvanu sagādāšanu jau laikus: 45% respondentu iegādājas vai izgatavo dāvanas trīs nedēļas un vairāk pirms Ziemassvētkiem, 37% – vienu, divas nedēļas pirms Ziemassvētkiem, savukārt 11% dāvanas sagatavo pēdējā brīdī – Ziemassvētku vakarā vai pāris dienas pirms. Pieaugot cilvēka vecumam, pakāpeniski pieaug arī vēlme dāvanas iegādāties laikus – gados jauni cilvēki (no 18 līdz 29 gadiem) retāk izvēlas iegadāties dāvanas vismaz trīs nedēļas pirms Ziemassvētkiem nekā vismaz 60 gadus sasnieguši cilvēki.

64% respondentu dod priekšroku Ziemassvētku dāvanu iegādei klātienē veikalā vai citā pakalpojumu sniegšanas vietā. Aptaujas dati liecina, ka jaunāka gada gājuma cilvēki biežāk izvēlas iepirkties internetā.

Šogad  Ziemassvētkos vislielākos tēriņus iedzīvotāji plāno dāvanu (52%), kā arī ēdienu un dzērienu (38%) iegādei. Neliela daļa aptaujāto (6%) visvairāk iztērēs transportam un Ziemassvētku dekorācijām. Turklāt 5% respondentu norāda, ka lielāko budžeta daļu tērēs labdarībai.

“Pozitīvi, ka 72% iedzīvotāju ir svarīgāka dāvanu pasniegšana, nevis saņemšana. Turklāt priecājamies, ka lielākā daļa neaizmirst arī par saviem mīluļiem – mājdzīvniekiem. Ziemassvētki ir īpašs laiks, tāpēc aicinu ikvienu ne tikai parūpēties par gardu maltīti un pārdomātām, jēgpilnām dāvanām, kas vēl ilgi priecēs tās saņēmēju, bet arī apskaut savus mīļos, pateikties par aizvadīto gadu un ar labiem nodomiem un darbiem sagaidīt jauno gadu,”  saka “Rīga Plaza” pārvaldnieka “Colliers” aktīvu pārvaldes direktore Irīna Toropova.

[1] Modes un izklaides centrs “Rīga Plaza” 2022. gada novembra nogalē sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija” veica aptauju, kurā piedalījās 704 respondenti vecumposmā no 18 līdz 74 gadiem.

Attēls: publicitātes

TOP Komentāri

avatar