Trīs ieteikumi, kā izvēlēties sev piemērotāko franšīzi
Uzņēmējdarbība vilina daudzus kļūt pašiem par sava laika, resursu un ideju saimnieku. Vienlaikus tā ir liela atbildība un nereti – milzīgas investīcijas. Franšīze ir lieliska iespēja uzņēmīgiem cilvēkiem bez ievērojama starta kapitāla uzsākt savu uzņēmējdarbību: tā piedāvā gatavu biznesa konceptu un nepārtrauktu mātesuzņēmuma atbalstu tirdzniecības vietas attīstībai un klientu piesaistei. Franšīzes ir ne vienam vien uzņēmumam. Kā izvēlēties sev piemērotāko?
Iepriekšēja izpēte un uzņēmuma snieguma izvērtējums
Juridiski franšīze ir līgums starp zīmola īpašnieku jeb franšīzes devēju un vietējo uzņēmēju jeb franšīzes ņēmēju, kas piešķir franšīzes ņēmējam tirdzniecības tiesības noteiktā vietā, izmantojot franšīzes devēja zīmolu. Veidojot biznesu ar franšīzi, nevis dibinot savu uzņēmumu un jaunu zīmolu, gan franšīzes ņēmējam, gan franšīzes devējam ir virkne ieguvumu: franšīzes devējs iegūst plašāku zīmola atpazīstamību, efektīvāku organizācijas struktūru un lielāku apgrozījumu, savukārt franšīzes ņēmējam nav jādomā par biznesa uzsākšanu, koncepta izstrādi un klientu piesaisti, viņš saņem gatavu biznesu ar pazīstamu reputāciju.
Tieši šī joma ir pirmā, kas katram potenciālajam franšīzes ņēmējam būtu jāizvērtē. Kāda ir uzņēmuma reputācija? Kādi ir tā biznesa sasniegumi? Vai uzņēmums darbojas caurspīdīgi, kādi ir tā ilgtermiņa mērķi un ilgtspējas stratēģija? Tieši tāpat kā iepērkoties vērtējam produkta kvalitātes un cenas attiecību, tāpat arī ilgtermiņa partneru izvēlē ir jāņem vērā dažādi – un ne tikai biznesa – aspekti.
“Arī franšīzes devējs rūpīgi izvērtē katru potenciālo franšīzes ņēmēju: vai šis cilvēks spēs veidot un vadīt aizrautīgu darbinieku komandu, darboties saskaņā ar uzņēmuma vērtībām un mācīties no veiksmes piemēriem, iesaistīties pircēju apkalpošanā un līdzdarboties veikalā, rūpējoties par labiem pārdošanas rezultātiem un padarot iepirkšanos par pozitīvu piedzīvojumu, efektīvi plānot savu biznesu un izvirzīt mērķus. Taču tieši to pašu mēs sagaidām no saviem franšīzes ņēmējiem. Jo rūpīgāk izsvērts ir lēmums, kāpēc izvēlēties tieši mūsu franšīzi, jo lielāka iespēja, ka mūsu vērtības un vēlmes sakritīs un sadarbība veidosies veiksmīgāka,” stāsta Latvijā lielākā mazumtirdzniecības franšīzes tīkla SIA “Reitan Convenience Latvia” (“Narvesen”) Mazumtirdzniecības direktore Ilona Gaiduka.
Franšīzes devēja atbilstība franšīzes ņēmēja vērtībām un biznesa iecerēm
Tāpat kā jebkurš bizness, arī franšīze ir attiecību bizness. Tiem, kuri vēlas uzsākt šo uzņēmējdarbības formu, ir jābūt pārliecinātiem, ka viņiem patīk tas, ko viņi dara. Taču ir arī jājūtas drošiem, ka viņiem patīk tas, ko dara mātesuzņēmums. Privātais bizness ir pašam jāveido no nulles, bet franšīze ir gatavs, pārbaudīts, noslīpēts biznesa koncepcijas modelis – un arī zīmols. Bet katram zīmolam ir savas vērtības, mērķi un stratēģija, veids, kādā būvēt attiecības ar klientiem, partneriem un darbiniekiem.
Kaut arī franšīze ļauj pelnīt jau no pirmās dienas, arī biznesa gaidām ir jābūt reālistiskām un atbilstošām uzņēmuma mērķiem. Franšīzes ņēmēji strādā pēc gataviem standartiem, vadlīnijām un procedūrām, kas tiek pastāvīgi pilnveidotas saskaņā ar aktualitātēm likumdošanā un zīmola mērķiem. Franšīzes ņēmējs visbiežāk pats vada franšīzes vienību un ir atbildīgs par peļņas rādītājiem, taču vienlaikus apņemas iestāties par uzņēmuma vērtībām un savā ikdienas darbā stiprināt zīmola tēlu.
“Protams, mēs katrs gribam izcelt savas stiprās puses un unikālās priekšrocības un izmantot tās, lai atšķirtos no konkurentiem. Taču, izvēloties franšīzi, ir jāapzinās, ka jūs iekļaujaties jau gatavā zīmolā un būs jāpieņem šī zīmola vērtības kā savējās. Piemēram, “Reitan Convenience Latvia” iestājas par augstiem biznesa ētikas standartiem, pozitīvu un tālredzīgu domāšanu, cieņpilnām attiecībām ar kolēģiem, klientiem un ilgtspējības mērķu īstenošanu. To pašu sagaidām no saviem franšīzes ņēmējiem,” uzsver Ilona Gaiduka.
Izaugsmes un karjeras iespēju izvērtēšana
Tā kā ikvienam uzņēmumam ir svarīgi franšīzes ņēmēja panākumi, kas vairo arī uzņēmuma kopējo izaugsmi, uzņēmumi parasti ir ieinteresēti savu franšīzes ņēmēju apmācībā, tomēr jāizvērtē, kādas izaugsmes un karjeras iespējas paver konkrētais uzņēmums.
“Apmācības franšīzes ņēmējiem, lai uzsāktu biznesu, uzlabotu kopējo izaugsmi, pilnveidotu klientu apkalpošanas prasmes un palīdzētu risināt sarežģītas situācijas, ir būtisks atbalsta rīks, tāpat kā konsultācijas ikdienas jautājumos un sarežģītu situāciju risināšanā, saliedēšanas un franšīzes ņēmēju pieredzes apmaiņas pasākumi. Tas viss palīdz pilnveidot franšīzes ņēmēja kompetences, kas vērstas uz biznesa izaugsmi, taču vienlaikus arī ļauj pašam franšīzes ņēmējam pilnveidot savas zināšanas un prasmes, lai ar laiku kāptu pa karjeras kāpnēm. Starp “Narvesen” franšīzes ņēmējiem netrūkst piemēru, kad franšīzes ņēmējs sāk ar vienu tirdzniecības vietu, bet tad jau izvērš to par multifranšīzi ar diviem vai trim veikaliem vai arī ieņem vadošus amatus organizācijas struktūrā. Reizēm franšīze pat pāraug ģimenes biznesā – pirmo franšīzi iegādājas vecāki, vēlāk to turpina bērni,” atklāj Ilona Gaiduka.
Franšīze patiešām ir iespēja visiem, kas vēlas veiksmīgi darboties uzņēmējdarbībā. Galvenais ir nebaidīties uzņemties atbildību par saviem lēmumiem jau kopš pirmā soļa – kāpēc izvēlēties tieši tā un ne cita uzņēmuma franšīzi.
Foto: publicitātes
TOP Komentāri