“Riga Jazz Stage 2019” uzvarētāji – ķīnietis A Bu un igauniete Marianne Leibur

Pagājušajā nedēļas nogalē noslēdzās 15. jauno džeza izpildītāju konkurss “Riga Jazz Stage 2019”, kurā uzvaras laurus plūca jau 19 gadu vecumā par izcilu mākslinieku uzskatāmais Ķīnas pianists A Bu un harismātiskā igauņu dziedātāja Marianne Leibur.

Dziedātāji konkursā tiek apbalvoti katru gadu, bet instrumentālistu kategorija ir mainīga – pārmaiņus tiek godāti labākie taustiņinstrumentālisti, ģitāristi, basisti, bundzinieki, saksofonisti, trompetisti un trombonisti. Šis gads konkursā bija taustiņinstrumenālistu gads, ko spilgti apliecināja arī “Džeza piano” kategorijas uzvarētājs A Bu.

Kā konkursa gala koncertā pirms uzvarētāja apbalvošanas izteicās starptautiskās žūrijas pārstāvis Māris Briežkalns: “Šā pianista uzstāšanās laikā žūrija savas pierakstu lapas nolika malā un vienkārši baudīja priekšnesumu…” Pēc koncerta A Bu bija lakonisks un teica, ka prieks uzvarēt, bet jākoncentrējas tālākiem projektiem un koncertiem, apliecinot, ka ir ne tikai talantīgs, bet arī ļoti mērķtiecīgs jaunais džeza un arī klasiskās mūzikas pianists. Par viņu noteikti vēl dzirdēsim daudz. Turklāt klātienē šobrīd Ņujorkā studējošo Ķīnas mūzikas zvaigzni varēs vērot jau šā gada festivālā “Rīgas Ritmi” jūlija sākumā.

Aiz A Bu konkursā palika ungāru pianists Lajos Tóth un mūsu pašu Atis Andersons, kurš pirms konkursa izteicās, ka nolēmis vēl pēdējā brīdī piedalīties, jo nākamajā taustiņinstrumentālistu gadā jau būs konkursam par vecu. Konkurence pianistu kategorijā šogad bija tiešām spraiga, tādēļ arī trešā vieta uzskatāma pat par ļoti labu panākumu.

Nosacīti vieglāk bija dziedātājām un dziedātājiem, jo tik lielu pārsteigumu kā A Bu pianistu kategorijā šeit nebija, taču visas trīs uzvarētājas nodemonstrēja spilgtu sniegumu. Pēc karstām diskusijām žūrija pirmo vietu nolēma piešķirt igaunietei Marianne Leibur, tikai nedaudz atpaliekot zviedrietei Liselotte Östblom, kura saņēma uzaicinājumu uzstāties “Rīgas Ritmu” divdesmitās jubilejas festivālā nākamgad. Arī citi konkursa dalībnieki jau tradicionāli saņēma uzaicinājumus no dažādiem festivāliem un klubiem, kuru organizētāji tad arī bija žūrijas locekļi, piedaloties arī atzītiem mūziķiem un producentiem.

Šāda balva visticamāk ir pat lielāks gandarījums, nekā par uzvaru saņemtā nauda, jo dod lielas iespējas saņemt nākamos un aiznākamos uzaicinājumus un straujāk nonākt lielajā džeza apritē. Tā trešās vietas ieguvēja “Džeza vokāla” kategorijā – poliete Judyta Pisarczyk – tika pievienota Kauņas Džeza festivāla un Igaunijā notiekošā “Jazz Time Fest” mākslinieku sarakstiem. Uzvarētāja Marianne Leibur saņēma ielūgumu uzstāties populārākajā Turcijas džeza klubā “Nardis Jazz Club” Stambulā, bet otrās vietas ieguvēja Liselotte Östblom tika uzaicināta uzstāties gan leģendārajā “Ronnie Scott’s Jazz Club” Londonā, gan Venēcijas Džeza festivālā.

Uz šogad 60 gadu jubileju svinošo “Ronnie Scott’s Jazz Club” ielūgumu saņēma arī pianisti A Bu un Rina Yamazaki no Japānas. Supertalants A Bu papildinās arī Tallinā notiekošā festivāla “Jazzkaar” sarakstu, bet viņa ungāru kolēģis Lajos Tóth dosies uz Venēciju. Uzaicinājumu dalībai prestižajā “Euroradio Jazz Orchestra 2019” Austrijā saņēma mūsu pašu pianiste Elza Ozoliņa.

Protams, svarīgas ir arī naudas balvas. Tā pirmo vietu ieguvēji abās kategorijās saņēma EUR 1500, bet otrās un trešās vietas ieguvēji attiecīgi EUR 1000 un EUR 700. Vēl pirmās vietas ieguvēji ieguva balvu no “A&T Trade Music” – firmas “Korg” metronomus, bet īpašo simpātijas balvu no Maestro Raimonda Paula saņēma vokāliste Marianne Leibur. Savukārt skatītāju simpātijas balva – jaunākās paaudzes viedtālrunis no kompānijas “Tele2” – tika pasniegta vokālistei Ceren Temel no Turcijas.

Konkurss “Riga Jazz Stage” acīmredzami kļuvis par ļoti nozīmīgu spēlētāju šāda veida pasākumu pasaules kartē, tādēļ nu jau neizbrīna pusfināla un fināla koncertos dzirdamā dažādu kultūru eklektika. Šogad konkursa atlasei pieteicās 56 dalībnieki no 24 valstīm. Dalībai koncertos Rīgā žūrija izvirzīja 25 dalībniekus no 15 valstīm.

3.aprīļa vakarā konkursanti kopā sanākšanā izlozēja uzstāšanās kārtas numurus nākamās dienas koncertā jeb pusfinālā, 5. aprīlī kopā ar konkursantus pavadošo Rīgas Džeza kvartetu (Kristaps Vanadziņš, Jānis Bērziņš, Andris Grunte, Andris Buiķis) uz skatuves kāpa vairs tikai finālisti, bet 6. aprīlis “Splendid Palace” zālē jau bija svinību vakars ar laimīgo uzvarētāju paziņošanu un pirmās vietas ieguvēju īsu uzstāšanos. Otrajā koncerta daļā sanākušos gan pārsteidza, gan priecēja kolorītā žūrijas pārstāve – portugāļu džeza dīva Maria João, piedāvājot eksperimentālu programmu un variējot no Bjorkas cienīgām muzikālajām izpausmēm līdz Herbija Henkoka future funk labākajiem paraugiem un atsaucēm uz vokālā un elektroniskā avangarda labākajām tradīcijām. Marija izteica neslēptu sajūsmu par iespēju atgriezties Rīgā un būt konkursa viesmāksliniecei, kā arī žūrijas dalībniecei, jo “šeit katru gadu pulcējas lieliski industrijas cilvēki un mūzikas talanti no visas pasaules”.

Konkursa žūrijā šogad darbojās: Ali Focan (“Nardis Jazz Club” pārstāvis, Turcija), Georgina Javor (“Jazz at Lincoln Center” programmas direktora asistente, ASV), Giuseppe Mormile (Venēcijas Džeza festivāla mākslinieciskais direktors, Itālija), Hiroyuki Yamanaka (Tokijas Džeza festivāla producents, Japāna), Jonas Jučas (Kauņas Džeza festivāla dibinātājs, Lietuva), Maria João (džeza dziedātāja, Portugāle), Māris Briežkalns (“Riga Jazz Stage” un festivāla “Rīgas Ritmi” mākslinieciskais vadītājs, Latvija), Paul Pace (“Ronnie Scott’s Jazz Club” programmu direktors, Lielbritānija), Toivo Unt (“Jazz Time Fest” dibinātājs, Igaunija) un Maestro Raimonds Pauls (Latvija).

Vairāki žūrijas dalībnieki “Riga Jazz Stage” konkursantus vērtēja jau ne pirmo reizi, kas liecina gan par jau iedibinātām tradīcijām, gan starptautisku interesi par Rīgā notiekošā konkursa kvalitatīvo un eklektisko saturu. “Rīgā vienmēr var atrast ko jaunu un pārsteidzošu,” pēc gala koncerta bilda Venēcijas Džeza festivāla mākslinieciskais direktors Giuseppe Mormile.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar