Pētījums: personīgais mobilais telefons ir 83% bērnu

Personīgais mobilais telefons ir 83% bērnu vecumā no 5 līdz 15 gadiem. Tas noskaidrots mobilo sakaru operatora “Tele2” un pētījumu aģentūras “Berg Research” veiktajā pētījumā, aptaujājot vecākus par bērnu viedierīču lietošanas paradumiem. Desmit gadu slieksni sasnieguši bērni internetu viedierīcēs lieto tikpat bieži kā viņu vecāki, bet bērni, kuri vecāki par 13 gadiem, to izmanto pat biežāk nekā viņu vecāki. 

47% bērnu vecumā līdz deviņiem gadiem internetu lieto arī vecāku telefonā.

Lai arī puse aptaujāto vecāku apgalvo, ka uztraucas par laika apjomu, ko viņu bērns pavada internetā, vienlaikus viņi atzīst, ka, lietojot tehnoloģijas jēgpilni, tās dod iespēju apgūt ko jaunu un lietderīgu. Galvenie bērnu ieguvumi vecāku izpratnē  saistās ar svešvalodu apguvi, interneta lietošanu izglītības vajadzībām, kā arī redzesloka paplašināšanu un jaunu praktisko iemaņu apguvi.

“Vairums vecāku apstiprina, ka seko līdzi bērnu pavadītajam laikam viedierīcēs un ierobežo to, lai tas netraucē bērna attīstībai. Pozitīvi vērtējams, ka daļa vecāku vērš bērnu uzmanību uz jēgpilnu laika pavadīšanu telefonā: 22% aptaujāto norādījuši, ka piedāvā savam bērnam intelektu attīstošas spēles un nodarbes viedierīcēs,” saka Raivo Rosts. “Mums jāapzinās, ka aug paaudze, kura jau no dzimšanas atrodas saskarsmē ar jaunākajām tehnoloģijām. Apturēt viedierīču lietošanu mums kā vecākiem nebūs pa spēkam un tas arī nav vajadzīgs, jo tās var daudz palīdzēt. Taču mēs varam sekot līdzi un parādīt saviem bērniem, kā telefons izmantojams, lai ar tā palīdzību attīstītu komunikācijas, svešvalodu, informācijas analīzes un citas prasmes, kas lieti noder ikdienā. Svarīgs ir ikdienas dzīves  balanss, jo, tāpat kā ir vajadzīga atelpa no darba vai mācībām, ir vajadzīgs digitālais detokss jeb atelpa arī no viedierīcēm.”

Kā TOP3 prasmes, kuras ietekmē tehnoloģiju izmantošana, aptaujātie vecāki norādījuši valodas lietošanu (50%), digitālās prasmes (27%) un intelekta attīstīšanu (22%).

“Nav pareizi likt viedierīču atkarības birkas bērniem un pusaudžiem, kuri varbūt pārāk daudz skatās televizoru vai lieto viedierīces.  Lielākais risks ir nevis tas, cik daudz laika bērns lieto viedierīci, bet ko tieši viņš ar to dara. Jo internetā var mācīties, skatīties populārzinātniskas filmas vai arī vērot pornogrāfiju, pirkt narkotikas. Un šī ir būtiska atšķirība – nevis skaitīt minūtes un stundas, bet mācīt bērnam internetu lietot jēgpilni,“ saka psihologs, pusaudžu psihiatrs Nils Konstantinovs.

Par aptauju

Aptauja tika veikta sadarbībā ar pētījuma aģentūru “Berg Research“, laika posmā no šī gada 17. līdz 25. septembrim aptaujājot Latvijas iedzīvotājus, kuriem ir bērni vecumā līdz 15 gadiem.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar