Pedagoga uzdevums ir atgriezt bērnos zinātkāri, kas ar laiku pazūd
Jauniešu interese par fiziku un STEM jomas mācību priekšmetiem ir mazāka, nekā varētu vēlēties, īpaši ņemot vērā to, ka šīs jomas profesionāļu Latvijā trūkst. Fizika nav vienkāršs mācību priekšmets – tā patīk vai nepatīk, neatstājot iespēju būt kaut kur pa vidu. Mazos bērnos vienmēr ir ļoti daudz zinātkāres, viņi uzdod jautājumus un vēlas zināt, kā veidots cilvēks, kāpēc putni var lidot vai peldēt, kāpēc mēs sajūtam aukstumu un citas lietas, taču ar laiku šī zinātkāre mazinās. Pedagogu uzdevums ir atgriezt bērnos zinātkāri un parādīt, ka arī šķietami grūti mācību priekšmeti var būt interesanti.
Fizika ir izaicinošs priekšmets
Es mācu fiziku gan tālmācībā, gan tradicionālā veidā un nereti no skolēniem dzirdu, ka viņiem patīk lasīt mācību materiālus, ko esmu veidojis. Fizika kā priekšmets viennozīmīgi ir gana izaicinošs, jo tā ir mācība, kas vienlaikus ir ļoti plaša un ar daudz precīzāk detaļām, kas jāapgūst. Lai virzītos uz priekšu un apgūtu aizvien vairāk, nevar izlaist iepriekšējos posmus, tāpēc, ja kaut ko neizdodas apgūt vai izprast, pie tā jāatgriežas atkal un atkal.
Piemēri no reālās dzīves
Fizika ir mācību priekšmets, kas patīk vai nepatīk. Pavisam maz ir tādu skolēnu, kuri ir pa vidu. Šajā jomā ir izteikta polarizācija, un arī pedagogam ir gana izaicinoši uzrunāt tos skolēnus, kuriem fizika nepatīk, kuriem šis priekšmets nepadodas viegli. Mans uzdevums ir parādīt, kā mācību materiāli var būt ļoti interesanti. Un šajā jomā vislabāk palīdz piemēri no reālās dzīves. Ja skolēniem ir izpratne par to, kā reālajā dzīvē pielietot to, ko mācāmies stundās, tas sekmē arī motivāciju mācīties. Apgūstot jaunas lietas, jāizmanto kaut kas jau pazīstams, jo tas palīdz radīt interesi.
Izmantojot tehnoloģijas, internetu u.c. iespējas, mācīties fizisku ir daudz aizraujošāk – arī pedagogam tas palīdz skaidrot abstraktas lietas. Kustīgi attēli, video materiāli, dažādi eksperimenti un citas lietas apliecina, ka fiziku vienlīdz kvalitatīvi iespējams mācīties arī tālmācībā. Galvenais, lai skolēni ir motivēti un ieinteresēti.
Jāpārvar barjera, ka STEM priekšmeti ir sarežģīti
Mana pieredze liecina, ka šobrīd par fiziku un STEM jomām ir neliela interese, tāpēc kā pedagogs skaidri saredzu izaicinājumu – ieinteresēt skolēnus jau vidusskolas posmā, lai vismaz daļa no viņiem izvēlētos arī studijas šajā jomā. Lai fizika iepatiktos, vispirms jāpārvar barjera, ka šis priekšmets ir sarežģīts. Šeit viennozīmīgi var palīdzēt tieši skolotājs – mums jāiet līdzi skolēnam, atvedot viņu līdz savam līmenim, kurā šis priekšmets atklājas pavisam citā gaismā.
Fizika kā visa pamats
Apgūstot fiziku, viennozīmīgi ir vajadzīgs laiks un nevajadzētu gaidīt tūlītējus rezultātus. Skolēniem ir jāļauj atkārtot, pētīt vēlreiz un vēlreiz līdz attiecīgā tēma ir izprasta. Lai veiksmīgi apgūtu fiziku, neiztikt arī bez matemātikas zināšanām, un tas nereti ir papildus izaicinājums. Taču, neraugoties uz visu, fiziku viennozīmīgi ir vērts apgūt, jo mēs visi esam cilvēki, kas sastāv no daļiņām, no enerģijas, un fizika ir veids, kā izprast sevi. Mazi bērni ir ļoti zinātkāri un mēdz uzdot ļoti daudz jautājumus gan par cilvēka uzbūvi, gan norisēm dabā, taču ar laiku šie jautājumi mazinās un zinātkāre pieklust. Mūsu, skolotāju, uzdevums ir atkal atgriezt bērnos šo zinātkāri. Fizika ir pats pamats, lai izprastu, kas esam un kādā pasaulē dzīvojam.
Eiropas Tālmācības vidusskolas fizikas skolotājs Andrejs Minajevs.
Foto: publicitātes
TOP Komentāri