Panāk vienotu izpratni par reformām izglītības sektorā
Pēc tikšanās LLPA pārstāvji pauda viedokli, ka ir panākta vienota izpratne ar izglītības un zinātnes ministri par nepieciešamajām reformām izglītības nozarē, t.sk. nepieciešamību strādāt pie jautājuma par optimāla izglītības iestāžu tīkla izstrādi.
Sarunās LLPA pauda satraukumu par to, ka šobrīd nenotiek aktīvas izglītības reformas, kas saistītas ar izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, bez kā nav iespējama arī jauna pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa izstrāde. LLPA sniedza viedokli, ka nav atbalstāmas iniciatīvas mainīt esošo finansēšanas modeli „Nauda seko skolēnam”, līdz nav izstrādāts optimāls izglītības iestāžu tīkls valstī.
Māris Kučinskis, LLPA izpilddirektors: “Mums valstī ir daudz skolu, kur mācās mazāk nekā 100 skolēnu, atsevišķās skolās pat ar neiedomājami mazu skolēnu skaitu klasēs, tādēļ, vēlas kāds vai nevēlas, valstij būs jārisina skolu optimizācijas jautājums. Šīs reformas gan nav īstenojamas tikai IZM kompetences ietvaros – tas ir arī reģionālās politikas jautājums, jo skolu tīkla izveide īstenojama, tikai balstoties uz teritoriju attīstības iespēju un attīstības tendenču novērtējumu, kā arī nepieciešams finansiāls valsts atbalsts, lai nodrošinātu skolēnu nokļūšanu līdz skolām. Skatoties patiesajai situācijai acīs, jāatzīst, ka visu mazo skolu saglabāšana nav risinājums lauku iztukšošanās problēmas novēršanai, tur nepieciešami tieši ekonomiski instrumenti.”
Sarunās LLPA pauda gatavību iesaistīties racionāla risinājuma izstrādē, jo nepieciešams steidzams risinājums un rīcības plāns izglītības iestāžu tīkla sakārtošanai, tostarp skolu optimizācijai, izveidojot vienotu skola tiklu plānojumu, kas nodrošinātu izglītības iespējas 1.-6. klašu skolēniem iespējami tuvāk dzīvesvietai, savukārt vecāko klašu grupu lietderība mazajās skolās ir izvērtējama, vienlaicīgi risinot jautājumu par skolēnu nokļūšanu uz izglītības iestādēm.
Māris Kučinskis, LLPA izpilddirektors: “LLPA rosina izglītības un zinātnes ministri pieņemt drosmīgus un stratēģiski svarīgus lēmumus izglītības iestāžu tīkla sakārtošanai un skolu optimizācijai, lai nozarei paredzētais finansējums tiktu efektīvi izmantots, t.sk. rodot iespējas īstenot pedagogu darba samaksas radikālu paaugstināšanu, un veicinātu arī izglītības kvalitātes paaugstināšanu.”
Sarunās I.Druviete norādīja, ka IZM izveidotā darba grupā šobrīd tiek gatavots pedagogu darba samaksas aprēķināšanas modelis, kam, saskaņā ar Valdības rīcības plānā noteikto, ir jābūt izstrādātam jau š.g. augustā. Pēc ministres teiktā, jaunais modelis varētu stāties spēkā tikai no 2015. gada septembra, pamatojot to, ka ir nepieciešams radīt darbspējīgu finansēšanas modeli, nevis īslaicīgus risinājumus.
Ņemot vērā to, ka izglītības sektora reformas ir cieši saistītas ar reģionālo attīstību, tikšanās noslēgumā LLPA un I.Druviete vienojās tikties plašākā sastāvā, piesaistot arī VARAM, lai izstrādātu ilgtspējīgu risinājumu kvalitatīvas un konkurētspējīgas izglītības sistēmas pilnveidošanai.
Foto: wikimedia.org
TOP Komentāri