Padomi, kā automašīnu sagatavot pavasara sezonai

Kūstot pavasara sniegiem un lediem, sarosās arī daudzi autovadītāji. AAS BALTA (PZU grupa) atgādina – tāpat kā mājās veicam pavasara ģenerāltīrīšanu, arī auto pēc ziemas perioda ir pelnījis kārtīgu apkopi, lai ne laika apstākļi, ne ceļu stāvoklis nepārsteigtu nesagatavotus un neradītu liekus izdevumus.

“Pavasaris šķietami nav nekas tāds, kam būtu īpaši jāgatavojas – ziemas sezonai auto ir jāsagatavo daudz rūpīgāk. Taču ir vairāki tehniskās apkopes darbi, kas noteikti jāpaveic, lai droši varētu doties pretī vasarai. Pats galvenais – auto ir rūpīgi jānotīra, sevišķu uzmanību pievēršot tā apakšdaļai, kur no ceļu kaisīšanas sakrājies sāls var radīt būtiskus bojājumus,” stāsta BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Neviens nevar būt pilnībā pasargāts no ārējiem apstākļiem – sala, bedrainiem ceļiem, spēcīga apledojuma: BALTA ik gadu saņem ap 20 000 KASKO apdrošināšanas pieteikumu ar tendenci šim skaitam pieaugt; ziemā tie biežāk ir apledojušu ceļu izraisīti negadījumi, februārī – bedrainu ceļu radīti bojājumi. Bet var darīt visu, lai savu auto sagatavotu dažādiem pārsteigumiem. Kristaps Liecinieks apkopojis vairākus noderīgus ieteikumus, kā savu spēkratu apkopt pēc ziemas perioda.

Mašīna kārtīgi jānomazgā – un ne tikai virsbūve

Pirmais un vienīgais obligātais uzdevums auto īpašniekam pavasarī ir auto attīrīšana no sāls, ar ko ziemā tiek kaisīti ceļi. Sāls ir korodējošs materiāls: ilgstoši atrodoties uz automašīnas metāla detaļām, tas var izraisīt rūsēšanu. Ja uz virsbūves pamanīt sāls nosēdumus ir viegli, automašīnas apakšējā daļa, kas no ārpuses nav vienkārši saskatāma, ir īsta riska zona.

“Cilvēks katru dienu tīra zobus un iet dušā, bet reizi pa reizei tomēr nepieciešama “dziļā tīrīšana” arī pirtī. Ar automašīnu ir līdzīgi. Ja virsbūvi pat visslinkākie auto īpašnieki laiku pa laikam nomazgā, jo kaimiņš sācis šķībi smīnēt, tad automašīnas apakša ir tā vieta, kuras tīrīšanu vajadzētu uzticēt vai nu speciālistam, vai izmantot speciālas automazgātavas programmas, kas paredzētas auto apakšas mazgāšanai. Auto neredzamajā daļā atrodas daudz neaizsargātu kustīgu detaļu, kam sāls var nodarīt lielāku ļaunumu, nekā šķiet,” stāsta BALTA eksperts. Tāpat ir ieteicams izmazgāt auto salona paklājiņus, ja tie izgatavoti no tekstilmateriāliem, jo arī tajos sakrājas sāls, ko ienesam salonā ar apaviem.

“Jārēķinās, ka tādos klimatiskajos apstākļos, kādi ir pie mums, ar auto brauc salīdzinoši nelielā pasaules daļā – Skandināvijā, Baltijas valstīs, Krievijā un Kanādā. Tāpēc lielie auto ražotāji, kas pārsvarā bāzējas Vācijā, Francijā, Itālijā vai Japānā, neiegulda pārlieku lielus pūliņus automašīnu pielāgošanā tādiem klimatiskajiem apstākļiem, kādi valda pie mums, un aizsardzība pret sāls iedarbību gulstas uz mūsu pašu pleciem,” skaidro Kristaps Liecinieks.

Braucot pa lauku ceļiem, nesteidzieties ar ziemas riepu nomaiņu

No 1. decembra līdz 1. martam visām automašīnām Latvijā jābūt aprīkotām ar ziemas riepām, taču nav teikts, ka pēc 1. marta obligāti būtu jāpāriet uz vasaras riepām. Tieši otrādi, uzsver Kristaps Liecinieks – katram autovadītājam ir jāizvērtē reālie braukšanas apstākļi.

Latvija ir gana liela un, tas, ka sniegs nokusis Rīgā vai Liepājā, nenozīmē, ka arī Daugavpilī ir sausi ceļi. Noteikti ar riepu maiņu nevajadzētu steigties tiem autovadītājiem, kuri bieži pārvietojas pa nomaļiem lauku ceļiem, kur slapjums, dubļi un pat ledus var būt sastopams vēl aprīlī. Ziemas riepas nodrošina labāku saķeri ar ceļu šādos apstākļos un uzlabo automašīnas vadāmību.

Kā “pamodināt” auto pēc ziemas guļas

Īpaša uzmanība savam auto pirms pavasara sezonas ir jāpievērš tiem, kuri pa ziemu nebrauc. Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka par auto drošību jāpārliecinās pirms katra brauciena uzsākšanas. Lai gan vairums autovadītāju to ikdienā nedara, jāņem vērā, ka pēc ilgstošas dīkstāves tas ir obligāts solis. Jāpārbauda, vai strādā gaismas, vai bremzes nav aprūsējušas, tāpēc pirmajos braucienos jābūt ļoti uzmanīgiem un akurātiem – var izrādīties, ka mašīna, kas brauc jums pa priekšu, bremzē labāk nekā jūsu auto, jo tā ir lietota pastāvīgi, atgādina Kristaps Liecinieks. Viņš brīdina, ka “iesnaudušās” bremzes var darboties nevienmērīgi, tāpat braukšanas iemaņas pa ziemu var būt zudušas, tāpēc pavasarī pie stūres vajadzētu būt vēl uzmanīgākam.

Noteikti pēc ziemas vajadzētu pārbaudīt akumulatora stāvokli, jo tas varētu būt pirmais, kas cieš no ilgstošas dīkstāves. Auto eksperti pat iesaka, liekot auto ziemas guļā, akumulatoru noņemt. Taču tas var radīt problēmas jaunāko modeļu automašīnām, kas ir lielākoties datorizētas: ilgstošs strāvas atslēgums var raisīt “apjukumu” programmatūras uzstādījumos, un tad var gadīties, ka auto pavasarī nemaz nav iedarbināms.

Par auto tehnisko stāvokli ziemas beigās vajadzētu pārliecināties arī tiem, kuri savu auto lieto pastāvīgi. Ziema un pavasaris būtiski ietekmē ceļus, tādējādi radot bojājumus transportlīdzeklim, un tos labāk novērst savlaicīgi. Šādu pārbaudi iespējams ērti apvienot ar ziemas riepu nomaiņu uz vasaras riepām, vienīgi tad to vajadzētu uzticēt parastam autoservisam, nevis specializētajam, kas nodarbojas specifiski ar riepu maiņu, paceļot auto vien 15 centimetrus no grīdas.

“Kā mēs labi zinām, Latvijā sniegs mēdz “nokust kopā ar asfaltu”, radot bedres. Nav teikts, ka uzreiz vajadzīgs remonts, bet pārbaudīt riepu, riteņu un automašīnas apakšas tehnisko stāvokli tomēr vajadzētu. Pagājušajā gadā BALTA saņēma gandrīz 1000 pieteikumu par bedrainu ceļu radītiem automašīnu bojājumiem, no kuriem 164 tika iesniegti gada pirmajos divos mēnešos. Savukārt šī gada pirmajos divos mēnešos šis pieteikumu skaits ir jau trīs reizes lielāks,” norāda BALTA eksperts.

Vai tiešām auto labāk pirkt pavasarī?

Mēdz teikt, ka auto visvairāk pērk pavasarī, bet Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati rāda – jauniegādātu auto reģistrācijas dati ne ar ko īpaši neatšķiras no augusta un pārējiem gada mēnešiem, kritumu piedzīvojot vienīgi decembrī, janvārī un februārī. Tāpēc arī rodas sajūta, ka pēc ziemas sākas milzīga rosība.

“Katrai automašīnai ir savs pārdošanas laiks. Pilnpiedziņas mašīnas, iespējams, vislabāk pārdot, kad uzsnidzis sniegs un ielas netiek tīrītas,” ar smaidu saka Kristaps Liecinieks. “Ir lietas, ko ziemā un agrā pavasarī ir grūtāk pārbaudīt, piemēram, to, vai strādā automašīnas kondicionieris, toties var lieliski pārbaudīt, vai darbojas salona apkure un logu sildīšana.”

Ļoti svarīgi jebkuras automašīnas iegādē ir noskaidrot tās tehnisko stāvokli un pārliecināties par patieso nobraukumu, bet pēc auto iegādes parūpēties par atbilstošu apdrošināšanu, iegādājoties KASKO, lai nepatīkamus robus budžetā neiecirstu ne bedraini ceļi, ne -15 grādu sals, ar ko reizēm mēdz pārsteigt Latvijas pavasaris.

Foto: ilustratīvs

TOP Komentāri

avatar