Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju šogad neatbalstīja labdarības akcijas
Ziemassvētki tradicionāli ir brīdis, kad gribas atbalstīt ne tikai tuviniekus, bet arī tos, kam klājas grūti. Aktivizējas neskaitāmas labdarības biedrības, kampaņas, akcijas. Taču liela daļa Latvijas iedzīvotāju (52%) šogad neplānoja atbalstīt nevienu no šiem projektiem, tā liecina aptauja.1
13% aptaujāto atzīst, ka Ziemassvētkos gatavos labdarības dāvanas paši – bērniem, senioriem vai citiem, kam klājas grūti, turklāt šo atbilžu variantu galvenokārt izvēlējās cilvēki pusmūžā (40-49 gadi), savukārt jaunieši (18-29 gadi) labprātāk izvēlējās atbalstīt dzīvniekus un bērnus vai arī seniorus.
Zīmīgi, ka ir vērojamas atšķirības starp sievietēm un vīriešiem: 58% stiprā dzimuma pārstāvju neplāno atbalstīt nevienu labdarības projektu, bet sieviešu vidū tādu ir par 11 procentpunktu mazāk (47%).
“Decembrī mēs patiešām vērojam būtisku sūtījumu apjoma pieaugumu, kas ir saistīts ne tikai ar to, ka cilvēki sūta viens otram dāvanas vai iepērkas internetveikalos, lai sagatavotu pārsteigumu zem eglītes. Daudzi sūta dāvanas pansionātiem, bērnu namiem, dažādām organizācijām, kas vēlāk tās nogādā trūcīgajiem,” komentē Venipak Latvija vadītāja Sanita Bērziņa.
Interesanti, ka ekonomiski visaktīvākajā pilsētā Rīgā, cilvēki labdarību izvēlas vismazāk: 57% galvaspilsētas iedzīvotāju un 53% Pierīgā mītošo neplānoja piedalīties labdarības akcijās. Savukārt, Vidzemes un Latgales iedzīvotāji ir visatvērtākie. Viņi vidū mazāk nekā puse neplāno atbalstīt kaut vienu labdarības pasākumu. Kurzemē tādu ir 49%, bet Zemgalē – 54%.
Labdarības projektu tops, kurus ir gatavi atbalstīt Latvijas iedzīvotāji, ir šāds:
-
Organizācija, kas atbalsta slimus bērnus vai onkoloģiskos pacientus – 11% norādījuši, ka Ziemassvētku laikā atbalstīs šādus projektus
-
Labdarības organizācija, kas rūpējas par dzīvniekiem – 9%
-
Kampaņa bāreņu atbalstam – 5%
-
Kampaņa senioru vai pansionātu atbalstam – 3%
-
Akcija trūcīgu ģimeņu atbalstam vai ēdamu lietu ziedošana trūcīgajām ģimenēm – katra pa 3%
Latvijas iedzīvotāju vidū ir izteikta vēlme palīdzēt slimiem bērniem: “Mēs arī atbalstām projektu “Lielas rūpes par mazājiem”, kura īpašais mērķis ir nodrošināt auklītes atbalstu bērniem, kuri ir nonākuši slimnīcā un atrodas tur bez pavadošās personas. Parasti tie ir bērnu namu un audžuģimeņu audzēkņi,” piebilst Venipak Latvija vadītāja.
“Kādam šis grūtais darbs ir jādara”, – komentē Liene, viena no projekta auklītēm, – “Ikdienā mēs, auklītes esam bijušas slimnīcā blakus gan pavisam maziņiem jaundzimušiem bēbīšiem, gan 17-18 gadus veciem jauniešiem, kuriem nepieciešams atbalsts slimnīcas apmeklējuma laikā. Darbs, protams, ir fiziski un emocionāli smags – maiņa ilgst 12 stundas, dažreiz arī naktīs, un bieži vien ir jārūpējas tieši par smagi slimiem vai paliatīvā aprūpē nonākušiem bērniņiem. Bet šiem mazuļiem nav neviena cita, viņiem ir bail un sāp – tās motivē nepaiet garām un iesaistīties”.
Aptaujas rezultāti arī liecina, ka daudzi cilvēki plānoja paši gatavot dāvanas bērniem, trūcīgām ģimenēm un senioriem (13 %). Apzinoties šo Latvijas iedzīvotāju tieksmi, uzņēmums Venipak ar lepnumu nogādā šis dāvanas labdarības akcijās “Bērnu prieks katrā mājā” ietvaros, ko jau ceturto gadu organizē biedrība “Laiks Jauniešiem”.
“Šī gada labdarības akcijas “Bērnu prieks katrā mājā” mērķis ir radīt Ziemassvētku prieku bērniem un jauniešiem, kuriem tas citādi nebūtu iespējams. Sadarbībā ar Valsts probācijas dienestu, sociālajiem dienestiem un bērnu namiem nodrošinām, ka dāvanas nonāk pie tiem, kam tās visvairāk nepieciešamas. Šogad plānots izsūtīt desmitiem dāvanu, un līdz šim jau esam nodēvējuši 150”, – saka Gints Jankovskis, Biedrības “Laiks Jauniešiem” valdes priekšsēdētājs.
“Mēs nodrošinām bezmaksas loģistikas atbalstu, lai rūpīgi sagatavotās dāvanas sasniegtu bērnus visā Latvijā, radot neaizmirstamu svētku noskaņu un prieku katrā mājā. Tā kā šī gada novembrī veiktā aptauja skaidri parādīja, ka Latvijas iedzīvotāji labprātāk paši gatavo dāvanas sociāli vismazāk aizsargātajiem valsts iedzīvotājiem, tas ir signāls mums, uzņēmumiem, ka ir vērts padomāt, kā varam atbalstīt šo vēlmi un, iespējams, pārorientēt mūsu sociālās iniciatīvas.”, – piebilst Sanita.
Taču, gatavojot jebkādu dāvanu, svarīgi atcerēties, ka tā ir droši jāiesaiņo un jāizsūta iespējami ātrāk, lai adresātu tā sasniegtu līdz svētkiem. “Sākot ar Melno piektdienu līdz pat jaunajam gadam gan mūsu loģistikas centrs, gan kurjeri strādā ļoti saspringtā režīmā, bieži arī virsstundas, lai paspētu piegādāt visus sūtījumus. Dažkārt gadās, ka pakomāti ir pilnībā noslogoti un tajos neizdodas ievietot visus sūtījumus, neskatoties uz to, ka šogad esam paplašinājuši pakomātu tīklu Baltijā par 70%,” skaidro Venipak Latvija vadītāja. “Tādēļ aicinām ikvienu paciņas saņēmēju izņemt savu sūtījumu pēc iespējas ātrāk, lai atbrīvotu pakomāta nodalījumu un dotu iespēju pie saviem pasūtījumiem tikt arī citiem saņēmējiem.”
Ja jūs plānojat sūtīt Jaunā gada dāvanu, izmantojot pakomātu, pasteidzieties: salīdzinot ar pagājušo gadu, cilvēku, kas kaut reizi mēnesī izmanto pakomātus, ir kļuvis daudz vairāk – to skaits palielinājies par 11%. Vienlaikus būtiski samazinās sūtījumi, izmantojot pastu. Ja 2023.gadā šo piegādes veidu izmantoja 26% Latvijas iedzīvotāju, tad šogad – jau 32%.
1 Aptauja pēc Venipak Latvija pasūtījuma tika veikta 2024.gada novembrī. Tajā piedalījās 1000 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem, kas pastāvīgi dzīvo Latvijā.
Attēls: ilustratīvs
TOP Komentāri