Eksperti iesaka: Kā izveidot drošu interneta veikalu vai uzlabot jau esošo?

Iepirkšanās un pārdošana internetā nav nekas jauns, tomēr pandēmija aktualizējusi e-komercijas nozīmi nestandarta apstākļos. Neskatoties uz to, ne vienmēr komunikācija starp tirgotāju un pircēju norit raiti, tādēļ Ekonomikas ministrija ir apkopojusi informāciju par to, kas ir jāņem vērā tirgotājam, kas plāno veidot savu interneta veikalu, kā arī tiem, kuri vēlas uzlabot tiešsaistes iepirkšanās pieredzi saviem klientiem. Par to, kāda informācija ir obligāti norādāma, plānojot interneta veikala izveidi vai uzlabojot jau esošo, dalās Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) e-komercijas eksperts Dainis Platacs.

“Veids, kā PTAC uzzina par interneta veikala problēmām, ir pircēju sūdzības. Visbiežāk cilvēki pie mums vēršas ar problēmsituācijām, kas saistītas ar komersanta nesasniedzamību, preču atgriešanas politikas trūkumiem, līguma nepildīšanu vai nepienācīgu pildīšanu, piemēram, preču piegādes kavēšanos, atteikuma tiesību ierobežošanu. Visas šīs situācijas ir iespējams risināt jau savlaicīgi, iekļaujot visu aprakstošo informāciju tiešsaistes iepirkšanās vietnē, tādējādi sniedzot pircējam labāko iepirkšanās pieredzi, nodrošinot atbilstošu saziņu ar patērētāju un garantējot arī to, ka šis cilvēks pie komersanta vēlēsies iepirkties atkārtoti,” paskaidro Platacs.

Lai arī sākotnēji tas varētu šķist pašsaprotami, tik un tā  atrodami tirgotāji, kas savā interneta veikalā neiekļauj pilnvērtīgu informāciju par sevi tā, lai pircējs neskaidrību gadījumā ātri varētu sazināties ar viņu. Pamatinformācija, kas ir jāiekļauj:

  1. uzņēmuma nosaukums,
  2. uzņēmuma reģistrācijas numurs,
  3. juridiskā adrese,
  4. faktiskā adrese,
  5. e-pasta adrese ātrai saziņai.

Šī informācija ne tikai ļaus pircējam sazināties ar pārdevēju, bet arī parādīs to, ka uzņēmums ir īsts un šajā vietnē iepirkties ir droši.

Protams, ne mazāk svarīga ir visas informācijas iekļaušana par konkrēto produktu, preci:

  1. jānosauc preces galvenās īpašības;
  2. var norādīt papildu informācijas kanālus, kur uzmeklēt informāciju par produktu vai preci;
  3. informācijai par produktu primāri jābūt latviešu valodā.

Svarīgas interneta veikala sadaļas vai pozīcijas, par kurām nedrīkst aizmirst:

  1. pirmslīguma informācija – informācija par pārdevēju, preces, produkta īpašībām, cenu, piegādes un citām ar pirkumu saistītām izmaksām, atteikuma tiesībām;
  2. distances līgums, proti, pirmslīguma informācija un cita svarīga informācija, kura pēc līguma noslēgšanas kļūst par distances līguma noteikumiem – tajā jāietver tādas pozīcijas kā informācija par pārdevēju, pircēju, preci un tās cenu, piegādes noteikumiem un tās maksu, apmaksas kārtību, informāciju par garantiju, atgādinājumu par pircēja tiesībām, atteikuma tiesības, tai skaitā atteikuma veidlapu, un šo tiesību izmantošanas kārtību, ārpus tiesu strīdu risināšanas iespējas;
  3. pastāvīgais informācijas nesējs, piemēram, e-pasts, PDF fails, ziņa WhatsApp lietotnē vai kādā citā sociālās saziņas kanālā);
  4. līguma noslēgšanas kārtība vai iepirkšanās manuālis, kas palīdz orientēties interneta veikalā un veikt pasūtījumu;
  5. atteikuma tiesības, kas ir beznosacījuma tiesības, ko pircējs var izmantot 14 dienu laikā no preces saņemšanas brīža.

Gadījumos, ja ir kādi jautājumi par tiešsaistes iepirkšanās platformas izveidi vai jau esošu interneta veikalu, tirgotāji ir aicināti apmeklēt PTAC mājaslapu – www.ptac.gov.lv, kur ir pieejama plaša informācija par distances tirdzniecības prasībām, kā arī ir iespējams pieteikties uz individuālu attālinātu konsultāciju.

Ieteikumos, kā izveidot savu interneta veikalu, dalās mājaslapu un interneta veikalu izstrādes platformas “Mozello” vadītājs Kārlis Blūmentāls.

“Ir vairāki veidi, kā izveidot sava uzņēmuma interneta veikalu – izmantot programmētāja palīdzību, piesaistīt kādu zinošu pakalpojumu sniedzēju, kas veido šādus interneta veikalus, vai arī izmantot jau esošas platformas, kur, ievadot visu nepieciešamo informāciju, ir iespējams salīdzinoši ātri un bez lieliem finanšu resursiem izveidot savu interneta veikalu,” par interneta veikala izveides iespējām stāsta Blūmentāls.

Lai izveidotu savu interneta veikalu ir jārēķinās ar to, ka būs nepieciešams laiks un pacietība, neraugoties uz veidu, kādā tas tiks izveidots. Mazākiem tirgotājiem ērtākais veids, kā radīt savu interneta veikalu, ir izvēlēties gatavas e-komercijas platformas, kas dod iespēju izveidot interneta veikalu saviem spēkiem.

Esošās interneta platformās jau ir iekļautas visas primārās iespējas, kas nepieciešamas funkcionāla interneta veikala izveidei. Tirgotājiem vien jāievada visa nepieciešamā informācija par uzņēmumu un produktiem, precēm, līguma informāciju, atteikuma tiesībām, maksājuma viediem, piegādes iespējām un jāparūpējas par labas izšķirtspējas vizuālo materiālu.

Ir dažas pamatlietas, kas jāņem vērā, veidojot savu interneta veikalu kādā no platformām:

  1. Interneta veikala nosaukuma radīšana – nosaukums būs links jeb saite uz interneta veikalu, tāpēc tam ir jābūt pietiekami vienkāršam un jārada pozitīvas asociācijas ar tirgotāju.
  2. Kvalitatīvu attēlu publicēšana – jāņem vērā, ka šis ir vienīgais veids, kā pircējs preci var redzēt.
  3. Tekstveide – informācijai par produktu ir jābūt labi uzrakstītai, saprotamai un pilnvērtīgai.
  4. Kontaktinformācijas norādīšana – pircējam ir jānodrošina iespēja sazināties ar tirgotāju.
  5. Izveidotais interneta veikals ir jāpārbauda – pirms publicēšanas ir nepieciešams pašam veikt testu, lai saprastu, vai tehniski viss darbojas.
  6. Iepirkšanās vietnes atpazīstamība – jāatceras, ka ir jāparūpējas par mārketingu, lai interneta vietni apmeklētu pircēji (sociālo tīklu reklāmas, tradicionālie reklāmas nesēji, reklāma klātienes iepirkšanās vietā).

Tirgotāji tiek aicināti apmeklēt informatīvās kampaņas “Drošs paliek drošs” mājaslapu un  noskatīties materiālu par droša interneta veikala izveidi.

Attēls: publicitātes

TOP Komentāri

avatar