Ēdiens vai telefons pie stūres – vai tikpat bīstami, kā braukšana reibumā?
Nevajadzētu uzskatīt, ka dažādu blakus lietu darīšana pie stūres ir mazāk riskanta, nekā, piemēram, alkohola lietošana. Bīstama ir arī uzmanības dalīšana, kad lietojam telefonu, ēdam vai dzeram, paralēli vadot automašīnu. Ikvienā gadījumā nepieciešams izvērtēt riskus un prioritātes un nepieciešamības gadījumā apstāties ceļa malā, lai paēstu vai parunātu pa telefonu.
Pie stūres fotografējam un filmējam
Automašīnas vadīšana prasa nedalītu uzmanību, bet blakus nodarbes novērš uzmanību un mazina koncentrēšanos. Satiksme ir neparedzama un ikviena blakus darbība – ēšana, kafijas dzeršana, smēķēšana vai vēl ļaunāk – mobilā tālruņa lietošana pie stūres var radīt bīstamas situācijas un nopietnas sekas. Autovadītāji nereti lieto telefonu ne tikai zvanu saņemšanai, ko var darīt, izmantojot brīvroku sistēmu, bet arī dažādu notikumu fiksēšanai uz ceļa – fotografēšanai, filmēšanai un šīs informācijas ievietošanai sociālajos tīklos.
Negatīvie ieradumi nesamazinās
Lai gan par šīm lietām tiek runāts un regulāri atgādināts par riskiem, statistika liecina, ka neesam gatavi atteikties no saviem negatīvajiem ieradumiem. “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati 2021. gadā liecināja, ka 33% autovadītāju, braucot pie stūres, mēdz runāt pa telefonu, 27% – dzert kafiju, 20% – ēst, bet 5% – rakstīt ziņas telefonā. 1% norādījis, ka lasa ziņas vai pēta sociālos medijus. Pērn to autovadītāju skaits, kuri pie stūres mēs runāt pa telefonu, nelietojot brīvroku sistēmu, jau bija pieaudzis līdz 35%, arī to, kuri atzinās, ka pie stūres dzer kafiju, bija vairāk – 34%, bet 24% atzīna, ka pie stūres mēdz arī ēst. Šogad atkal pieaudzis to autovadītāju skaits, kuri braucot mēdz runāt pa telefonu (37%), kā arī to, kuri braukšanas laikā raksta ziņas (9%).
Ar blakus lietām pie stūres vairāk nodarbojas vīrieši
Analizējot pēdējo gadu datus, varam secināt, ka ar blakus lietām pie stūres vairāk nodarbojas vīrieši, piemēram, ēst pie stūres mēdz 28% vīriešu un tikai 18% sievietes, kafiju pie stūres dzer 38% vīriešu un 19% sievietes. Arī ziņas braukšanas laikā vīrieši (4%) lasa biežāk nekā sievietes (1%). Lai cik neticami tas neizklausītos, runājot par ēšanu pie stūres, joprojām ir autovadītāji, kuri braucot izvēlas ēdienus, kuriem nepieciešams trauks – desertus, salātus, zupu u.tml. Ir cilvēki, kuri stūrēšanai izmanto kāju, kamēr abas rokas ir aizņemtas, ēdot šādus ēdienus. Tāpat palielinātus riskus rada ēdieni, kas smērējas, karsti ēdieni un dzērieni, ar kuriem var apdedzināties.
Braukšanas asistentu ietekme
Runājot par kaitīgajiem un riskantajiem ieradumiem pie stūres, jāpiebilst, ka tos sekmē kāds paradokss – mūsdienu automašīnas tie aprīkotas ar asistentiem un kļūst aizvien vieglāk vadāmas. Ja vadītājs ir atbildīgs, asistenti palīdz braukt, noparkot automašīnu u.tml., taču daļa šoferu, pateicoties aprīkojumam, sāk justies pārlieku droši, zaudē modrību un sāk nodarboties ar dažādām blakus lietām. Ir labi, ja automašīna ir mūsdienīgi aprīkota, taču tas nenozīmē, ka autovadītājam pašam vairs nav jādomā un braukšanas laikā var ēst, dzert vai runāt pa telefonu.
Vasaras melnā statistika
Nevajadzētu zaudēt modrību arī tāpēc, ka ir vasara un uz ceļiem nav apledojuma. Ceļu satiksmes drošības direkcijas statistika par aizvadītajiem gadiem liecina, ka, piemēram, 2021. gadā tikai jūlija mēnesī vien bija 3996 ceļu satiksmes negadījumi, gadu pirms tam – 2852. Zīmīgi, ka tas ir vairāk, nekā, piemēram, to pašu gadu ziemas mēnešos. Vasara, labs laiks un automašīnas aprīkojums vai kādi citi aspekti nenozīmē, ka pie stūres varam nodarboties ar dažādām blakus lietām. Tas ir tikpat bīstami, kā sēsties pie stūres alkohola reibumā.
Drošas Braukšanas Skolas vadītājs Jānis Vanks
Attēls: ilustratīvs (pexels.com)
fenofibrate online buy cheap tricor 200mg cost fenofibrate 200mg