Divu gadu laikā par 15% audzis Latvijas iedzīvotāju skaits, kas šķiro izmantoto iepakojumu

Latvijas iedzīvotāju paradumi šķirošanas jomā uzrāda ievērojami pozitīvu tendenci. Jaunākās “AJ Power Recycling” aptaujas dati liecina, ka šobrīd jau 80% iedzīvotāju aktīvi šķiro izmantoto iepakojumu, kas ir par 15% vairāk nekā 2022. gadā, kad to darīja tikai 65% respondentu. Izmaiņas norāda uz sabiedrības pieaugošo izpratni par ilgtspējīgu dzīvesveidu un vēlmi mazināt radīto atkritumu ietekmi uz vidi. Tomēr, neskatoties uz šīm pozitīvajām pārmaiņām, daļa iedzīvotāju joprojām uzskata, ka trūkst pietiekamas informācijas par pareizu iepakojuma šķirošanu, kas varētu veicināt vēl lielāku iesaisti atkritumu šķirošanā.

Ilgtspējīgs iepakojums pievilina, bet galvenā paliek cena

Lai arī sabiedrības izpratne par ilgtspējīgu iepakojumu pieaug, cenu faktors joprojām paliek izšķirošs patērētāju lēmumos. Aptaujas rezultāti parāda, ka izvēloties produktus 52% iedzīvotāju iepakojuma ilgtspējība ir būtisks faktors. Tas ir ievērojams pieaugums salīdzinājumā ar 2022. gada datiem, kad šādi atbildēja 40% respondentu. Neskatoties uz to, 91% aptaujāto norāda, ka galvenais kritērijs preču izvēlē ir cena. Tas liecina, ka, lai gan cilvēki būtu gatavi iegādāties videi draudzīgākus produktus, ekonomiskie apsvērumi joprojām ir izšķiroši. Pircējiem ir jānodrošina ilgtspējīgu iepakojumu pieejamība par konkurētspējīgām cenām, veicinot ilgtermiņa pārmaiņas patēriņa paradumos.

Divu gadu laikā ir augusi interese arī par beziepakojuma precēm. Veiktās aptaujas dati liecina, ka 61% respondentu izrāda interesi par šāda tipa precēm, kas ir ievērojams pieaugums no 23% pirms diviem gadiem. Patērētāji ir gatavi meklēt un atbalstīt risinājumus, kas samazina atkritumu apjomu, tomēr, neskatoties uz pieaugušo interesi, beziepakojuma produktu pieejamība joprojām ir ierobežota. Novērojams, ka vairums respondentu atzīst, ka viņi biežāk izvēlētos alternatīvas beziepakojuma preces, ja tās būtu plašāk pieejamas tirdzniecības vietās un par pieņemamāku cenu.

Būtiska loma ir informācijai un šķirošanas paradumiem

Kā rāda aptaujas dati, 45% respondentu uzskata, ka joprojām trūkst informācijas par pareizu iepakojuma šķirošanu ‒ tas ir būtisks faktors, kas ietekmē patērētāju iesaisti atkritumu šķirošanā. Pēc aptaujas datiem, 57% respondentu saskaras ar grūtībām, izvēloties videi draudzīgu iepakojumu, galvenokārt augstāku cenu dēļ. Lai veicinātu sabiedrības izpratni, ir nepieciešams nodrošināt viegli pieejamu informāciju par to, kā pareizi šķirot iepakojumu un kā šī materiāla atkārtotas izmantošanas iespējas var pozitīvi ietekmēt vidi, kas ir izšķiroši svarīgi paradumu veidošanā.

Uzņēmumiem ir būtiski piedāvāt ilgtspējīgus risinājumus

“AJ Power Recycling” aptaujas dati skaidri norāda uz nepieciešamību uzņēmumiem aktīvāk piedāvāt ilgtspējīgus risinājumus un videi draudzīgu iepakojumu. Patērētāju pieaugošā interese par ilgtspējīgām un beziepakojuma precēm sniedz iespēju uzņēmumiem pielāgoties tirgus vajadzībām. 52% respondentu uzskata, ka iepakojuma ilgtspējība ir būtisks faktors, izvēloties produktus, un 83% būtu gatavi izvēlēties produktus ar dabai draudzīgāku iepakojumu, ja cena būtu nemainīga. Šī tendence norāda, ka arvien vairāk cilvēku meklē videi draudzīgākas izvēles, un uzņēmumiem būtu jāatbild uz šo pieprasījumu. Papildu šī tendence uzsver, ka patērētāji jau šobrīd ir gatavi mainīt iepirkšanās paradumus, ja būtu pieejami alternatīvi risinājumi. Šāds pieprasījums veicina ne tikai ilgtspējīgu praksi, bet arī iedrošina uzņēmumus attīstīt inovatīvus produktus, kas atbilst patērētāju vajadzībām.

Aptauja veikta 2024. gada septembrī sadarbībā ar “Mindshare”. Kopumā aptaujā piedalījās 502 respondenti vecumā no 18 līdz 64 gadiem, no kuriem vairākums (33 %) bija vecuma grupā no 50 līdz 64 gadiem.

Attēls: publicitātes

TOP Komentāri

avatar