Aptauja: katrs trešais iedzīvotājs svētku tēriņos pārsniedzis sākotnēji plānoto budžetu
Ziemassvētki ir vieni no gada gaidītākajiem svētkiem, taču dāvanu sarūpēšana, galda klāšana un ciemiņu uzņemšana var radīt papildu finansiālo slogu. Aptaujas dati liecina, ka trešdaļa Latvijas iedzīvotāju (31%) svētkos pārsnieguši sākotnēji plānoto budžetu.
Saskaņā ar finanšu pakalpojumu sniedzēja “IPF Digital Latvia” iedzīvotāju aptaujas datiem*, katrs trešais Latvijas iedzīvotājs Ziemassvētku periodā ir pārsniedzis plānoto budžetu. 8% aptaujas dalībnieku norāda, ka pārtērēšanās izdevumi ir bijuši salīdzinoši nelieli – līdz 50 eiro. Neplānotus tēriņus 51-100 eiro robežās veikuši 9% iedzīvotāju. Citi respondenti norāda, ka negaidītie tēriņi pārsnieguši 100 eiro slieksni – 5% aptaujas dalībnieku min, ka pārtērējušies 101-150 eiro robežās, 4% pauž, ka neplānoti iztērēti 151-250 eiro, savukārt vēl 5% atzīstās, ka neparedzētie izdevumi bijuši pat 251-500 eiro.
Analizējot budžeta plānošanu un reālo tēriņu situāciju pa vecuma grupām, pārtērēšanās vēl izteiktāka ir jauniešu vidū, ko norāda 37% iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 29 gadiem.
Aptuveni ceturtā daļa iedzīvotāju (24%) pauž, ka svētku tēriņi bijuši tieši tādi, kā prognozēts. Visbiežāk (28%) šādu atbildi izvēlējušies respondenti vecuma grupā no 60 līdz 74 gadiem, taču visretāk (19%) – iedzīvotāji vecumā no 30 līdz 40 gadiem.
Visveiksmīgāk iekļauties plānotajā budžetā ir izdevies iedzīvotājiem no Rīgas (27%), savukārt viszemākie rezultāti ir novērojami Zemgalē, kur tikai 18% iedzīvotāju iekļāvušies iecerētajā budžetā.
Iztērēt tieši tik, cik sākotnēji bija plānots, ir izdevies vidēji katrai ceturtajai sievietei (25%) un katram piektajam vīrietim (21%), kas norāda uz to, ka sievietes pārdomātāk seko līdzi budžeta plānošanai un izdevumu ierobežošanai svētku laikā.
“Budžeta plānošana svētku periodā ļauj saglabāt finansiālo stabilitāti arī pēc svētkiem, tomēr 23% aptaujas dalībnieku norādījuši, ka svētku laikā nav sekojuši līdzi tēriņiem,” komentē “IPF Digital Latvia” vadītājs Toms Vandāns, “apdomīga iepirkšanās svētku laikā ietekmē ne vien finansiālo situāciju gada nogalē, bet arī pieejamos līdzekļus jaunajā gadā.”
Tikai viena piektā daļa iedzīvotāju (22%) norāda, ka svētku laikā ir izdevies ietaupīt, visbiežāk – līdz 50 eiro, ko norāda 12% aptaujas dalībnieku.
“IPF Digital” grupā ietilpst finanšu tehnoloģiju un kreditēšanas zīmols “Creditea” un “Credit24”, piedāvājot pakalpojumus Baltijas valstīs, Čehijā, Austrālijā un Meksikā. “IPF Digital” ir daļa no “International Personal Finance Group”, kas ir reģistrēts Lielbritānijā un kura akcijas tiek kotētas Londonas Fondu Biržā. “International Personal Finance Group” kopumā ir 1,7 miljoni klientu.
* Iedzīvotāju aptauju pēc “IPF Digital” pasūtījuma veica “Norstat”, aptaujājot vairāk nekā 1000 iedzīvotāju visā Latvijā 2025. gada janvāra sākumā.
Attēls: ilustratīvs (pexels.com)
TOP Komentāri