Aptauja: 83% Latvijas patērētāju pērn par tēriņu prioritāti izvirzījuši rēķinu apmaksu
Šī brīža ekonomikas nenoteiktības apstākļos lielākajai daļai sabiedrības ir nācies pārskatīt savus izdevumus, liecina Ferratum Insights aptaujas dati*. 83% respondentu Latvijā atzīst, ka viņi ir bijuši spiesti samazināt dažādus izdevumus, par prioritāti izvirzot ikmēneša rēķinu apmaksu, kam seko aizdevuma atmaksa, uzkrājumu veidošana, atvaļinājumu plānošana un automašīnas iegāde.
Ferratum Insights apkopotie dati liecina, ka strauji pieaugošo izmaksu apstākļos pērnā gada pēdējā ceturksnī patērētājiem ir nācies mainīt savu ikdienas tēriņu paradumus un mājsaimniecību budžetu plānošanas tendences.
Inflācijas ietekmē teju trešā daļa jeb 31% respondentu ir samazinājuši izdevumus pārtikas iegādei. Tas uzskatāmi parāda, kā cenu kāpuma dēļ iedzīvotājiem nākas izdarīt sarežģītas izvēles, liekot samazināt izdevumus pat attiecībā uz pirmās nepieciešamības preču iegādi.
Vienlaikus vairāk nekā puse Latvijas respondentu ir mainījuši arī citu tēriņu paradumus. Piemēram, 54% aptaujāto ir samazinājuši ceļojumu izdevumus, atsakoties no ārvalstu braucieniem vai izvēloties tuvāku galamērķi. Savukārt 55% Latvijas patērētāju, sedzot pieaugošās izmaksas, ir izvēlējušies mazāk tērēt izklaidei.
Ietaupītie līdzekļi tikuši novirzīti dažādu izdevumu segšanai. Latvijas patērētājiem visaktuālākās ir bijušas rūpes par savu ikmēneša tēriņu segšanu, 83% respondentu kā prioritāti izvirzot rēķinu apmaksu. Tam seko aizdevumu apmaksa, ko 70% respondentu Latvijā uzskatījuši par svarīgāko.
Ikmēneša rēķinu apmaksa un kredītu segšana Latvijas patērētājiem ir bijusi salīdzinoši būtiskāka nekā vidēji 13 Eiropas valstīs, kur veikts Ferratum Insights pētījums. Proti, 81% no kopējā visu valstu respondentu skaita koncentrējuši savus tēriņus rēķinu nomaksai, kam seko aizdevumu atmaksa (61%).
Uzkrājumu veidošanu kā prioritāti izvirzījuši 18% Latvijas respondentu, kas ir nedaudz mazāk nekā vidēji visās pētījumā iesaistītajās valstīs, kur “drošības spilvena” veidošana vai uzkrājumi lielāku pirkumu veikšanai bijusi prioritāte 22% respondentu.
Brīvdienu plānu īstenošanai savus tēriņus koncentrējuši 6% Latvijas respondentu, savukārt 3% par būtiskāko prioritāti izvirzījuši jaunas automašīnas iegādi. Nekustamā īpašuma iegādi kā būtisku prioritāti norādījuši 2% aptaujāto Latvijā. Redzams, ka ievērojami mazāka respondentu daļa savus izdevumus veltījuši atpūtas un luksusa pirkumiem.
*Par Ferratum Insights 2022
Kopš Ferratum Barometer projekta ieviešanas 2014. gadā Ferratum iegulda laiku un pūles, lai uzzinātu vairāk par saviem klientiem, sniedzot viņiem iespēju dalīties savos patēriņa paradumos un bažās par savu finanšu pārvaldīšanu. Ferratum jaunākais pētījums par 2022. gadu – Ferratum Insights – koncentrējas uz inflācijas ietekmi un to, kā tā ietekmē mājsaimniecību ekonomiku 13 valstīs, un palīdz salīdzināt, kā patērētāji katrā valstī cīnās ar inflācijas cēloņiem un energoresursu cenu kāpuma ietekmi. Pētījumu veica tiešsaistē laika periodā no 27.10. 2022. līdz 11.11.2022., un kopumā tajā piedalījās 7831 dalībnieki.
TOP Komentāri