Norit publiskā apspriešana par Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijā augošā koka likteni

Atbilstoši Rail Baltica Rīgas Centrālā multimodālā mezgla būvdarbu realizācijai projekta būvnieks pilnsabiedrība BERERIX ir ierosinājis publisko apspriešanu par Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijā augošā sarkanā ozola plānoto nociršanu vai pārstādīšanu.

Paralēli izsludinātajai sabiedriskajai apspriešanai par koka nociršanu, BERERIX ierosināja pārvietot koku turpat netālu no Rīgas Starptautiskās autoostas, kur Rīgas pašvaldība plāno savus darbus pilsētas infrastruktūras integrācijai ar Rail Baltica projektu. Tas nozīmētu, ka koku šogad novieto pagaidu vietā, un 2023. gada nogalē to pārstāda rūpīgi izplānotā vietā. Rīgas pašvaldība šobrīd izskata dažādas iespējas gan koka pagaidu novietnei, gan savu redzējumu tā potenciālajai augšanas vietai.

Projekta būvnieka, pilnsabiedrības BERERIX, iesaistīto pušu vadītājs Andis Linde, par darbu, kas būs jāīsteno: “No tehniskā viedokļa koka transportēšana ir sarežģīta. Tā kā koka vainags ir ieaudzis elektrības un telekomunikāciju kabeļos, ir jāveic to demontāžas darbi. Koka pārvietošana izmaksātu apmēram 20000 eiro. Papildus elektrības un telekomunikāciju pārslēgšana izmaksās ap 8000 eiro. Darbs ir veicams naktīs, jo būs jāpārorganizē gan autobusu, gan tramvaju satiksmes kustība, kā ar jāveic tramvaja kontakttīklu demontāža. Tas arī ievērojami sadārdzina kopējās darbu izmaksas. Vēl viens izaicinājums ir jaunas vietas atrašana – autoostai nav brīvas teritorijas, pastāv iespēja koku pārvest uz Zaķusalu. Lai to veiktu, būtu jāpiesaista ūdens transportēšanas tehnika jeb barža un celtņi – specializēta smagumu uzcelšanas un nocelšanas tehnika. To izmaksas būtu vismaz no 5000 līdz 10 000 eiro atkarībā no darbā ieguldīto stundu skaita. Pirms koka pārvietošanas būs nepieciešams izbūvēt Zaķusalā pagaidu piestātni, lai koku izvestu krastā, sagatavotu augšanas vietu. Kopējās izmaksas viena koka pārstādīšanai varētu būt vairāk nekā 40 tūkstoši eiro. Ja pēc sarunām ar Rīgas pašvaldību tiek atrasta vieta, kura ir tuvāka esošā koka augšanas vietai, tad pārvietošanas izmaksas var nedaudz samazināties. Protams, vēl ir arī jāvienojas, kura no institūcijām turpmāk segs koka uzturēšanas izdevumus šo divu gadu garumā.”

Pirms koka pārvietošanas ir veikts aptuveno izmaksu aprēķins un eksperti – arboristi no “Labie koki” – ir novērtējuši koka stāvokli un potenciālās iespējas to pārvest un pārstādīt citviet Rīgā. Kā norāda eksperti, tad pastāv zināmi riski, jo koks aug līdzās infrastruktūras objektiem un uz apakšzemes. Jauna, līdzvērtīga koka iestādīšana izmaksātu aptuveni 15 tūkstošus eiro, šos izdevumus BERERIX ir arī apņēmies segt.

Edgars Neilands, sertificēts koku vērtētājs no “Labie koki”, vēsta: “Teritorija starp Spīķeriem un dzelzceļu būtu piemērota, jo te nav citu koku, kas dominētu pār šo ozolu un koks piesaistītu uzmanību un krāšņotu ainavu. Tam šeit būtu ļoti līdzīgi apstākļi un “Labie koki” noteikti varētu veikt apsaimniekošanas darbu: būtu tikai pienācīgi jārūpējas, regulāri jālaista. Esmu dzirdējis, ka autoosta labprāt uzņemtos rūpes par to.”

Būvdarbi šajā teritorijā ir jāuzsāk šogad un BERERIX strādā pie vairākiem variantiem, lai nekavētu darbu uzsākšanu. Ņemot vērā, ka jebkurai darbības saskaņošanai būvniecībā ir nepieciešams laiks, tika ierosināti vairāki procesi – gan sabiedriskā apspriešana, gan projekta izmaiņas. Publiskā apspriešana norisināsies līdz šī gada 15. novembrim Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta portālā www.rdpad.lv.

Kopumā Rail Baltica būvniecības un labiekārtošanas darbu rezultātā Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas  apkārtnē pilsētniekiem pieejamā zaļā zona palielināsies trīs reizes. Piemēram, Stacijas dienvidu laukuma labiekārtošanas rezultātā galvaspilsēta iegūs gandrīz 9000 kvadrātmetru zaļas teritorijas. Laukumā kopumā iestādīs vairāk nekā 4000 krūmus un ziemcietes, kā arī priedes, ozolus, pīlādžus un kļavas.

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar