“Radošu bērnu ir ļoti daudz”
Izstādes ceļavārdos par mandalām sacīts: „Mandalas ir spēcīgs instruments, ko cilvēks var izmantot savā labā dažādiem nolūkiem, sevis izzināšanai, garīgai un fiziskai dziedināšanai, pašattīstībai, izaugsmei, meditācijai. Mandalu zīmēšana palielina izpratni par notiekošajiem procesiem dzīvē un cilvēkā, palīdz koncentrēties, uzlabo un aktivizē labo smadzeņu puslodi, samazina stresu un nemieru, normalizē sirdsdarbību un asinsspiedienu.
Uz sarunu aicināju mandalu zīmētājas. Abas skolnieces atklāja, ka ideju paņēmušas no interneta. Mandalu zīmēšanai viņu dzīvē ar reliģiju nav nekāda sakara. Pacietības gan ir vajadzīgs ļoti daudz! Zīmēšanas veids abām jaunietēm atšķiras. Elīza zīmē tikai melnbaltās mandalas, un viņa mandalu uzzīmē vienā rāvienā. Lielākas mandalas tapšanai paiet aptuveni divas stundas. Elīzai ir gadījies mandalas zīmēt arī smiltīs. „Vasarā biju pie jūras. Līdzi nebija ne zīmuļa, ne papīra, zīmēju smiltīs.” Savukārt Elīna mandalas netop vienā elpas vilcienā. „Es iesāku, pēc dažiem mēnešiem atkal pabeidzu. Līdzās melnbaltajām zīmēju arī krāsainās mandalas.” Abas skolnieces mandalas veido vienatnē un klusumā, kā pašas atzīst, tas palīdz relaksēties no mācību stundu straujā ritma, sakārtot savas domas, pievērsties iekšējai pasaulei. Nevienai no meitenēm zīmēšana nav mīļākais mācību priekšmets. Mandalas ir tās, kas visvairāk no zīmēšanas padodas. Interesanti, ka meitenes zīmē ne tikai klasiskās apļa mandalas, bet arī mandalas ziloņa, sirds, rokas, bruņurupuča un citās formās.
Kā pastāstīja vizuālās mākslas skolotāja Dace Tropa, viņa ievērojusi, ka skolnieces starpbrīžos zīmē mandalas un pamudinājusi pilnveidot šo brīvā laika nodarbi, arī izveidot skolā izstādi. Skolotājas darba kabinets ir vesela pasaku valstība! Gan pedagoģes, gan audzēkņu darbi, ienākot klasē, ieved citā realitātē. Virs tāfeles klasi novēro Karlsons, pie loga, katru garāmgājēju priecē gudrības simboli – pūces, pašu gatavotas lāstekas, sniegpārsliņas un citi darbiņi. Skolas bibliotekāre Edīte Kakarāne atzīst, ka skolotājai D.Tropai piemīt iespēja ieraudzīt bērnos talantu, iedrošināt, mudināt to izkopt. „Radošu bērnu ir ļoti daudz. Vizuālās mākslas stundas ir tikai vienu reizi nedēļā. Daudz ko interesantu audzēkņi dara brīvajā laikā, viena meitene zīmē portretus, kāds puisis – cilvēku figūras. Varbūt ar laiku arī šie jaunieši nonāks līdz izstādēm. Savus zinātniski pētnieciskos darbus vairāki skolēni ir izvēlējušies rakstīt tieši par mandalām. 4.martā Elīza Rēķe un Elīna Lacare piedalīsies 5.-12.klašu vizuālās mākslas olimpiādē, kas notiks Jēkabpils 2.vidusskolā un būs rīkota par godu Krišjāņa Barona veikumam tautasdziesmu vākšanā. Tur olimpiešiem būs jāilustrē tautasdziesma. Katrā cilvēkā ir daudz talantu, tikai viņš tos neuzdrošinās atklāt,” saka Dace Tropa. Viņasprāt, cilvēkam vajag darīt to, kas pašam ļoti patīk un padodas, ar to, arī var iepriecināt citus.
Teksts: Ligita Ābolniece
Foto: Dace Tropa
TOP Komentāri