Vai eksāmenu rezultāti atspoguļo patieso ainu izglītības sistēmā?

Tālmācība kā izglītības ieguves forma Latvijā pastāv jau ilgstoši, tomēr pēdējo gadu laikā, vērtējot izglītības kvalitāti un diskutējot par valsts līdzfinansējumu, bieži tiek piesaukti tikai centralizēto eksāmenu rezultāti, aizmirstot, ka tālmācība risina problēmas, kuras tradicionālās izglītības sistēma nespēj aptvert. Uzsākot diskusijas par nepieciešamību samazināt finansējumu tālmācībai, tiek aizmirsts par tālmācības būtisko lomu izglītības sistēmā un to, ka eksāmenu rezultāti ne vienmēr atspoguļo visu ainu.

Mūsu skola nodrošina vidējās izglītības ieguves iespējas kopš 2013. gada, bet kopš 2022. gada arī pamatizglītības otrā posma programmas 7. – 9. klasēm, piekrītot izglītības ekspertu paustajam par to, ka jaunākiem bērniem tālmācība kā izglītības ieguves forma var nebūt piemērota. Šajā periodā, ik gadu strādājot ar vairākiem simtu bērnu, esam secinājuši, ka teju piektā daļa skolēnu dzīvo ārzemēs vai aktīvi nodarbojas ar sportu, mūziku un citām ārpusskolas aktivitātēm, kas nozīmē bieži ceļošanu un būšanu ārpus Latvijas. Tas nozīmē, ka šāda mācību forma nereti ir viņu vienīgā iespēja turpināt mācības dzimtajā valodā un saglabāt spēcīgu saikni ar Latviju. 

Eksāmenu rezultātu realitāte

Veltot kritiku tālmācības skolām, visbiežāk tiek piesaukti centralizēto eksāmenu rezultāti, īpaši matemātikā, bet ir svarīgi apzināties, ka visas skolas nav vienādas un arī katra skolēna individuālas stāsts ir atšķirīgs. Piemēram, 2023./2024. gada matemātikas eksāmenā (augstākais mācību satura apguves līmenis) mūsu skolēnu vidējais vērtējums bija 41,4%. Visi skolēni, kuri aktīvi piedalījās mācību procesā, kā arī apmeklēja konsultācijas, sekmīgi nokārtoja eksāmenus. Svarīgi piebilst, ka teju ceturtā daļa no skolēniem, kuri nenokārtoja eksāmenu matemātikā, mūsu skolai pievienojās tikai 12. klasē vai pat mācību gada vidū, tāpēc nebūtu viennozīmīgi apgalvot, ka vainojama tieši tālmācība. 

Tālmācības loma izglītības pieejamībā

Svarīgi atcerēties, ka daudzas tālmācības skolas uzņem skolēnus, kuri citur tiktu izslēgti no mācību procesa, lai “nesabojātu” statistiku. Tālmācības skolas sniedz iespēju mācīties jauniešiem ar veselības problēmām vai emocionāliem traucējumiem, ar aktīvu profesionālo karjeru sportā vai mākslā; jauniešiem, kuri dzīvo ārpus Latvijas, bet vēlas iegūt izglītību latviešu valodā; jaunajiem vecākiem, kuri rūpējas par bērniem, kā arī bērniem un jauniešiem no ģimenēm ar ierobežotām finansiālām iespējām. Papildus tam mēs sadarbojamies ar krīzes centriem un aicinām atgriezties skolā arī tur esošos jauniešus. Daudziem no šiem skolēniem tradicionālā izglītība ir nepieejama vai arī iekļaušanās tajā – ļoti sarežģīta. Tālmācība piedāvā ne tikai izglītību, bet arī atbalsta sistēmu, piemēram, individuālās konsultācijas un sagatavošanās kursus eksāmeniem.

Mācību procesa kvalitāte 

Ir tālmācības skolas, kas ir aktīvi strādājušas un turpina strādāt, lai piedāvātu mūsdienu standartiem un kvalitātes prasībām atbilstošu izglītību, piemēram, ar tiešsaistes nodarbībām un iespējām saņemt individuālās konsultācijas pēc nepieciešamības​, ar sagatavošanās kursiem ne tikai pirms eksāmeniem, bet regulāri visa otrā semestra laikā u.tml. Piemēram, mūsu skolas mācību platforma piedāvā formatīvo vērtēšanu un vairākus darbu variantus, kas samazina norakstīšanas iespējas un nodrošina labāku skolēnu progresu.

Eksāmenu rezultāti nav galvenais kvalitātes rādītājs

Lēmumi par finansējuma samazināšanu, balstoties tikai uz eksāmenu rezultātiem, ir nepārdomāti. Tālmācības skolā izglītība tiek pielāgota katra skolēna spējām un vajadzībām, un dažkārt pat 16% progress ir ievērojams sasniegums. Tālmācība ļauj skolēniem mācīties savā tempā, sniedzot iespēju arī tiem, kuri nespētu sekmīgi iekļauties klātienes izglītības procesā. Mūsu pieredze liecina, ka tālmācība kā izglītības forma sniedz iespēju mācīties visiem, neatkarīgi no viņu dzīves apstākļiem. Tas ir stāsts par iekļaušanu, atbalstu un iespējām. Tāpēc ir būtiski saglabāt nepieciešamo finansējumu, neļaut īstermiņa lēmumiem apdraudēt šo izglītības formu un sekot Rietumvalstu pozitīvajam piemēram, kur tālmācība ir integrēta visos izglītības posmos un netiek uzskatīta par izglītības anomāliju. Vienlaikus ir arī nepieciešams strādāt pie klasiskās izglītības kvalitātes, lai tik daudzi skolēni nebūtu spiesti pamest tradicionālo skolu un tālmācību izvēlētos tikai tie, kuriem tā ir patiešām nepieciešama. 

Eiropas Tālmācības vidusskolas direktora vietniece Modrīte Mazure-Vucāne

Foto: publicitātes

TOP Komentāri

avatar