Pieci noderīgi padomi e-veikalu īpašniekiem

Starp vārdiem pandēmija un e-komercija būtu jāliek vienādības zīme, jo sen vairs nav pārsteigums, ka iepirkšanos internetā veicinājuši Covid-19 un ierobežojumi iepirkties klātienē. Taču pieaugot krāpnieku aktivitātei, pieaug arī pircēju bažas par drošību. ECOMMPAY un CENSUSWIDE veiktā patērētāju aptauja Lielbritānijā (2021. gada martā) noskaidroja, ka tikai 40% pircēju jūtas droši par savas maksājuma kartes datu koplietošanu ar interneta veikaliem vai pakalpojumu sniedzējiem. Latvijā uzticības līmenis ir tikai 23% (aptauja veikta 2021. gada novembrī)!

Kā klientiem apliecināt, ka pirkuma maksājuma process ir drošs un nodrošināt izcilu iepirkšanās pieredzi? Uzņēmums ECOMMPAY, kam ir gandrīz 10 gadu pieredze finanšu tehnoloģiju un maksājuma sistēmu nozarē, sagatavojis ieteikumus uzņēmumiem, kuri pandēmijas laikā uzsākuši e-tirdzniecību un vēlas attīstīties, vai jaunajiem uzņēmējiem, kuri vēl tikai plāno sākt.

Pielāgota norēķināšanās lapa

ECOMMPAY un CENSUSWIDE veiktajā patērētāju aptaujā Apvienotajā Karalistē atklāts, ka 36% atteiktos no norēķināšanās procesa, ja viņiem būtu bažas par drošību, savukārt 20% to darītu neprofesionālas vai nepievilcīgas lapas dēļ. Ko tas nozīmē tiešsaistes mazumtirgotājiem Baltijas reģionā?

Diemžēl daudzi uzņēmumi šeit pirkuma apmaksas procesu novirza uz pilnīgi citu, ar tirgotāju tieši nesaistītu platformu. Šī prakse pati par sevi ne vienmēr ir slikta, taču tā var ievērojami ietekmēt konversijas un pircēja vēlmi atgriezties, ja viņi neuzticas maksājumu risinājuma nodrošinātājam, jo tā lapa ir slikti izstrādāta vai tajā ir grūti orientēties. Kā arī pastāv risks, ka pircējs var to noturēt par krāpnieku lapu, jo tās dizains atšķiras no lapas, kurā tas sākotnēji atradās,” skaidro Vadims Guskovs, ECOMMPAY biznesa attīstības vadītājs.

Ieteikums ir rūpīgi izvēlēties maksājuma platformas nodrošinātāju un kopīgi veidot risinājuma dizainu un funkcionalitāti.

Krāpšanas novēršana – prioritāte

Grāmatvedības uzņēmuma BDO nesen veiktajā aptaujā atklāts, ka Apvienotās Karalistes tirgū aptuveni 60% vidēja lieluma uzņēmumu COVID-19 laikā piedzīvoja krāpšanas gadījumus, un vidējie zaudējumi vienam uzņēmumam bija 245 000 £. Ņemot vērā, ka kiberuzbrukumi un krāpniecība pieaug arī Baltijas reģionā, stabila krāpšanas apkarošanas sistēma ir svarīgāka nekā jebkad agrāk. Īpaši būtiski tas ir jauniem uzņēmumiem, kurus apdraud krāpnieku “stresa testi”.

Uzņēmums ECOMMPAY ir atklājis, ka lielu daļu tiešsaistes krāpšanas gadījumu veicina pašu tirgotāju kļūdas, piemēram:

  • norēķināšanās sistēma, kurā klientiem ļauj pievienot neierobežotu daudzumu maksājumu karšu vienam kontam. Tas ļauj krāpniekiem reģistrēties ar savu personīgo karti un pēc tam pievienot nozagtās maksājumu kartes,
  • norēķināšanās sistēma, kurā uzņēmējs ir atspējojis daļu no klienta verifikācijas procesa.

Eiropā verifikācijas procesam vajadzētu atbilst 3DS 2.0 protokolam – tie ir atsevišķi kodi, paziņojumi un pieprasījumi maksājumu serverim, lai pārbaudītu maksājuma veicēja identitāti. Protokols veido divus maksājumu pārejas ceļus: pirmajā gadījumā sistēma pārbauda lietotāja ierīci un apstiprina maksājumu bez SMS paroles. Otrajā gadījumā banku sistēma apšauba maksātāja identitāti un pieprasa paroli vai biometrisko informāciju (pirkstu nospiedumu vai pašbildi), novirzot lietotāju uz bankas maksājuma lapu, lai, piemēram, ievadītu SMS paroli.

Atslābinot vai pat atslēdzot krāpšanas apkalpošanas sistēmas filtrus, uzņēmēji cenšas paaugstināt konversiju un tādējādi riskē pievērst krāpnieku uzmanību, taču mūsdienīgas sistēmas ļauj atrast balansu – nepazaudēt konversijas un garantēt pēc iespējas augstāku drošību. Labs novēršanas rādītājs (angļu valodā fraud detection un prevention rate) būtu 97%.

Kā uzņēmumi var padarīt savas tiešsaistes maksājumu sistēmas drošas? V.Guskovs iesaka: “Viena no labākajām metodēm ir izmantot pielāgotu krāpšanas apkarošanas sistēmu, kurā tiek izmantota mākslīgā intelekta un cilvēka iejaukšanās kombinācija. Attiecīgi riska kontroles sistēma izmanto mašīnmācīšanos, lai reāllaikā apkopotu un analizētu aktuālos darījumu datus, apvienojumā ar manuālu procesu, kurā speciālisti analizē darījumus, lai atklātu korelācijas starp krāpnieciskiem darījumiem.”

Arī paši lietotāji (end-users) var ievērot vienkāršu digitālo “higiēnu”, lai pasargātu sevi un savus naudas līdzekļus: regulāri mainīt paroles, šifrēt ziņas, neatvērt nepazīstamas saites un nelejupielādēt apšaubāmas izcelsmes failus.

Stabila maksājumu infrastruktūra

Sākot paplašināt savas tiešsaistes darbības vai piedzīvojot apmeklējuma pieaugumu, ir ļoti svarīgi, lai interneta veikala vai lietotnes pamatā esošie maksājumu apstrādes risinājumi ir nesagraujami stabili. Izvēloties maksājumu pakalpojumu sniedzēju, veltiet uzmanību platformas darbības laika (uptime) izpētei — citiem vārdiem sakot, kādu darbības ilgumu platforma var garantēt, neradot stabilitātes vai uzticamības riskus. Izcils rādītājs ir 99,99%, kas nozīmē, ka bizness strādā gandrīz nepārtraukti.

Mobile-first arī norēķinos

Lai gan vairums uzņēmumu apzinās, cik svarīgi ir piedāvāt mobilajām ierīcēm pielāgotu mājaslapu vai interneta veikalu, daudzi vēl kavējas pievienot tik strauju popularitāti gūstošās norēķinu iespējas, piemēram, Apple Pay un Google Pay.

Uzņēmuma STATISTA dati liecina, ka to cilvēku skaits, kuri maksājumu veikšanai izvēlas tā saucamos mobilos makus, ir pieaudzis līdz 1,17 miljardiem, pieaugot par 29,6%, salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Paredzams, ka nākamajos četros gados to lietotāju skaits visā pasaulē sasniegs vairāk nekā 1,7 miljardus. Pircējiem ir jāsniedz norēķināšanās iespējas, kas ir viņiem visērtākās (e-maki, QR koda maksājumi, Open Banking u.c.).

Pielāgojama satura vadības sistēma (CMS), kuru var ātri un efektīvi papildināt

Vizuāli baudāms lapas dizains un nepārspējama lietotāja pieredze ir svarīga, bet vēlams neaizmirst arī par ērtu administrācijas pusi. Neatkarīgi no tā, ko pārdod tiešsaistē, ir ļoti svarīgi, lai vietne būtu balstīta uz stabiliem pamatiem. Izvēloties labi zināmu platformu, piemēram, WORDPRESS vai MAGENTO, būs ievērojami vieglāk paplašināt savu biznesu nākotnē, reaģējot uz straujām izmaiņām tirgū un pievienojot jaunas sadaļas, produktus un pakalpojumus, kā arī funkcijas, tostarp ECOMMPAY maksājumu apstrādes platformas.

V.Guskovs piebilst: “Ja tomēr šķiet, ka WORDPRESS ir amatieru risinājums, padomājiet vēlreiz: 62% no 100 visstraujāk augošajiem uzņēmumiem ASV (Inc. 5000) izmanto WORDPRESS. Vēl viens lielisks iemesls ir platformas modulārais raksturs: pieejami tūkstošiem spraudņu un integrāciju, kas ļauj vienkārši un ātri mājaslapai pievienot visu veidu funkcionalitāti.”

Attēls: publicitātes

TOP Komentāri

avatar