Pieci biežākie mīti par geimingu – kā ir patiesībā
Datorspēļu jeb geiminga vide ir industrija, kas pēdējos gados piedzīvo strauju izaugsmi, bet vienlaikus nezinātājam arvien ir dažādiem mītiem apvīta. Tas veido nepilnīgu priekšstatu par to, kādi ir ieguvumi no spēļu spēlēšanas, kā arī komunikācijas ar citiem aizrautīgiem geimeriem. Viens no Latvijā zināmākajiem geimeriem – Andris Grīnbergs jeb grianDs, kas ir arī producents, satura veidotājs un īpašnieks “Goexanimo” studijai, atspēko populārākos mītus par geimingu.
Datorspēles ir nenozīmīgs laika kavēklis
“Viens no izplatītākajiem mītiem – spēlējot datorspēles, tiek lieki patērēts laiks. Bet tas, ko nezinātājs neredz – tās spēlējot, tiek iedarbinātas visa veida maņas, piemēram, domāšana, spriestspēja, reakcija. Bez to nemitīgas trenēšanas, izpaliks arī sasniegumi spēlē,” stāsta Andris. Datorspēlēs spēlētājs ir aktīvs to dalībnieks, nevis tikai pasīvs līdzi vērotājs. Esot notikumu centrā, ir iespēja piedzīvot arī ļoti plašu emociju spektru, pašam to ietekmēt un redzēt, kā rezultējas pieņemtie lēmumi. Patiesībā, spēlējot spēles, notiek ļoti daudzi, tai skaitā arī radoši, procesi.
Spēles ir tikai izklaidei
Papildus jau iepriekš minētajai maņu un radošo procesu iekustināšanai, izglītojošs var būt arī pats spēļu saturs. Tas var ļaut trenēt atmiņu, lai, piemēram, atcerētos kartes, spētu analizēt un izprast potenciālos scenārijus. “Liela daļa spēļu liek domāt, risināt, mācīties – kā darīt labāk, trenēt atmiņu. Piemēram, pasaulē populārais “Minecraft” ar spēles elementiem cenšas bērniem mācīt kodēšanu. Izglītībā plaši tiek izmantoti spēļošanas elementi, jo tā var vairāk ieinteresēt jauniešus un padarīt mācīšanās procesu interesantāku,” par spēļu ieguvumiem stāsta Andris.
Viņš arī min vairākus profesionālus geimerus, kam spēlēšana ir kļuvusi par karjeru. Piemēram, divi puiši, kas profesionāli spēlē “Fortnite”, to darot nopelnījuši vairāk nekā 100 000 eiro. Savukārt “Counter-strike” pasaulē desmit labāko spēlētāju vidū ir arī divi profesionāli spēlētāji no Latvijas.
Galvenais labai spēļu pieredzei – jaudīgs dators
“Protams, datora jaudai ir ļoti liela nozīme, bet tikpat svarīga ir arī atbilstoša monitora izvēle. Tādam lietotājam, kas dažkārt uzspēlē kādu datorspēli, varbūt monitora kvalitāte nebūs prioritāte. Nopietnāks geimeris izvēlēsies monitoru, uzmanību pievēršot atsvaidzes intensitātei, reakcijas laikam, ekrāna ieliekumam – tas viss ietekmē spēles kvalitāti. Piemēram, jaunais Samsung Odyssey OLED G8 monitors spēj nodrošināt 0,1 ms reakcijas laiku un tā attēla atsvaidzes intensitāte ir 175 Hz. Spēlētājiem tiek nodrošinātas zibenīgas reakcijas iespējas un precizitāte dažādās spēļu vidēs,” par monitora izvēli saka Andris.
Turklāt, pateicoties Samsung uzlabotajai spēļu straumēšanas tehnoloģijai, jaunākais Odyssey sērijas monitors bez spēļu lejupielādes nodrošina izcilu tiešsaistes spēles pieredzi ar vienmērīgu vizuālo attēlu un responsīvu spēli.
Geimeri ir vientuļnieki
“Šis ir ļoti ierasts mīts, bet patiesībā – ir gluži pretēji. Tieši cilvēkiem, kuri varbūt ierastās klātienes situācijās jūtas sociāli nedrošāki, geimings ir ļāvis kļūt sociāli piederīgiem kādai grupai. Geimeru komūnā veidojas ciešu draugu kompānijas, arī pāri. Esmu redzējis, kā mums pievienojas cilvēks, kas varbūt sākotnēji ir noslēgts, bet gadu gaitā kļūst par ballītes galveno sirdi,” par ciešo komūnu stāsta Andris, uzsverot, ka vide, kurā katrs pats var izvēlēties komunikācijas apjomu un laiku, ļauj atvērties tiem cilvēkiem, kam citkārt tas ir grūtāk.
Ja proti spēlēt datorspēles, saproti visu par datoriem
Par šo mītu Andris smejas un dalās ar savu pieredzi: “Tas ir vislielākais mīts, kāds var būt – visu bērnību no tā “cietu”. Ja vari lejupielādēt spēli, tad visa ģimene domā, ka vari iestatīt jebkuru programmu vai pat pārskrūvēt detaļas datoram. Jā, mums ir attīstīta domāšana, lai internetā atrastu ko un kā izdarīt, bet realitātē nav tā, ka visi geimeri ir tehnoloģiju eksperti vai kodētāji.” Protams, spēļu spēlēšana var motivēt apgūt vairāk un izprast, kā strādā tehnoloģijas, bet tas nav būtiski. Mūsdienās arī tehnoloģijas ir attīstījušās, lai ikviens varētu ērti un vienkārši pieslēgt ierīces un nodoties savām mīļākajām izklaidēm bez ierobežojumiem. Piemēram, Odyssey spēļu monitoru var pieslēgt dažos vienkāršos soļus, turklāt lietotājam būs ērti savienot to ar viedierīcēm. Tajā ir iebūvēta spēļu straumēšanas platforma “Samsung Gaming Hub”, kurā pieejami labākie straumēšanas pakalpojumu partneri, tai skaitā, Xbox, Google Stadia, un NVIDIA GeForce NOW.
Attēls: publicitātes
TOP Komentāri