Odometru manipulācija: kā to atklāt un neiegādāties auto ar viltotu nobraukumu?
Lai arī Latvijas lietoto auto tirdzniecība ir pārpilna spēkratu ar viltotu jeb “attītu” nobraukumu, daļa īpašnieku var neapzināties, ka viņu braucamajam tas ir mainīts. Šādiem auto nereti rodas būtiskas problēmas, kuru dēļ nākas veikt biežu un dārgu remontu.
Pēc uzņēmuma “carVertical” auto nozares eksperta Mata Buzeļa (Matas Buzelis) teiktā, dažreiz izdevīgāk ir pārdot auto ar “attītu” odometru un iegādāties citu nekā nemitīgi remontēt veco spēkratu. Kā atpazīt, ka odometra rādījums ir viltots?
Mazs nobraukums var norādīt uz odometra manipulāciju
Latvijā transportlīdzekļi, kurus pārbaudījis uzņēmums “carVertical”, vidēji gadā veic 17 420 km. Piecu gadu laikā šādam auto nobraukums var būt jau teju 90 tūkstošu kilometru liels. Ja lietota auto nobraukums ir mazs, tad tas var liecināt par to, ka pārdevējs, iespējams, to ir sagrozījis, lai pārdotu spēkratu par lielāku cenu.
“Lietoto transportlīdzekļu tirdzniecībā ir liels pieprasījums pēc auto ar mazu nobraukumu. Taču nav ieteicams uzreiz ķerties pie maka, atrodot šādu automobili, bet gan pārbaudīt tā vēstures datus. Negodīgi pārdevēji groza kā vecāku, tā arī jaunāku automašīnu nobraukumu,” saka M. Buzelis.
11,2 % automašīnu, kas 2024. gada pirmajā pusgadā Latvijā pārbaudīti “carVertical” platformā, uzņēmums konstatēja viltotu nobraukumu. Šie dati liecina, ka joprojām lietoto auto tirgus nav gana caurspīdīgs un atklāts.
Nolietotām detaļām ir jārosina aizdomas
Ievērojami nolietotas detaļas arī var norādīt uz lielu nobraukumu. Čīkstošas bremzes, grabošs spararats vai grūti izspiežams sajūgs var liecināt par to, ka ar transportlīdzekli ir veikts lielāks attālums nekā norādīts sludinājumā. Protams, daudz kas ir atkarīgs arī no īpašnieka braukšanas paradumiem un spēkrata apkopju veikšanas biežuma.
Izvēloties lietotu auto, ieteicams pievērst uzmanību apstākļiem, kuros tas ir izmantots. Ja ar spēkratu pārsvarā braukts pa kalnainu apvidu, tad tā sajūgs, bremzes un dzinējs būs ievērojami nolietoti.
No ārzemēm ievestiem auto bieži ir viltots nobraukums
Transportlīdzekļu vēstures pārbaudēm kļūstot aizvien populārākām, auto pircēji un pārdevēji var pavisam vienkārši pārbaudīt jebkura spēkrata pagātni. Bieži, kārtīgi izpētot transportlīdzekļa vēsturiskos datus, daļu īpašnieku var būt pārsteigti, ka viņu auto ir ievests no ārzemēm, cietis avārijā vai ir ar viltotu nobraukumu.
“Lai arī no ārzemēm ievestie auto paplašina pircēju iespējas, meklējot lietotu spēkratu, ne vienmēr tie ir labā tehniskā stāvoklī. Ievestām automašīnām ir trīs reizes lielāka iespējamība, ka to nobraukums ir viltots, tādēļ spēkrata auto vēstures pārbaude samazina iespēju tikt apmānītiem,” skaidro M. Buzelis.
Auto ar viltotu nobraukumu biežāk saplīsīs
Biežas tehniskas ķibeles arī var norādīt uz to, ka odometra rādījums ir viltots. Ja pārdevējs apgalvo, ka auto ir nobraucis 100 000 km, taču patiesais rādījums ir divreiz lielāks, daudzas auto detaļas būs ievērojami nolietotas.
Pērkot šādu auto, var nākties tērēt daudz naudas remontiem, kā arī saskarties ar grūtībām plānot spēkrata apkopi.
Nolietots salons – pirmā pazīme, ka ar auto, iespējams, braukts vairāk
Bieži automašīnas patieso nobraukumu atklāj tā vizuālais stāvoklis. Jo biežāk tiek izmantots transportlīdzeklis, jo nolietotāks būs tā salons.
Nodilusi stūre, ātrumkārba un pedāļi parasti liecina, ka ar auto ir braukts vairākus desmitus tūkstošus kilometru. Sliktā stāvoklī esoši sēdekļi arī var norādīt uz to, ka spēkrats ir izmantots daudz biežāk.
Taču mēdz būt arī gadījumi, kad pārdevēji nomaina nolietotās salona detaļas, lai auto pircēju acīs būtu pievilcīgāks. Šādi potenciālie pircēji var tikt maldināti, lai iegādātos spēkratu, nepārbaudot tā tehnisko stāvokli autoservisā.
Foto: publicitātes
TOP Komentāri