Ātrās un ērtās iepirkšanās tendences – digitalizācija un augošas kvalitātes prasības
Tirdzniecības tendences Eiropā un ASV liecina, ka ātrā un ērtā iepirkšanā piedzīvo renesansi, un ikviens nozares pārstāvis meklē risinājumus, lai vēl efektīvāk ietaupītu pircēju laiku un nodrošinātu iespējami draudzīgāko servisu. Arī mazumtirdzniecībā ienāk aktuālās tendences – arvien straujāka digitalizācija un stingrākas pircēju prasības pret produktu ilgtspēju un kvalitāti, kā arī novērojams cenu jūtīgums.
Ātrās un ērtās iepirkšanās veikali (convenience stores) ir nelielas iepirkšanās vietas, kur viss nepieciešamais ir pieejams rokas stiepiena attālumā. Par tādām var uzskatīt piemājas veikaliņus, degvielas uzpildes stacijas un nelielus tirdzniecības punktus pilsētā. Pēdējā laikā arī vairāki lielveikalu tīkli veido savas “mini” versijas, tā apstiprinot, ka pircēju pieprasījums pēc šādas iepirkšanās formas pieaug.
Vienlaikus starptautiski pētījumi rāda, ka mūsdienās visur pieejamās mobilās tehnoloģijas un bezvadu internets ir būtiski mainījis iepirkšanās paradumus. Digitālie un mobilie mazumtirdzniecības pakalpojumi bija pieejami jau pirms Covid-19 uzliesmojuma, taču pandēmijas dēļ noteiktie iepirkšanās klātienes ierobežojumi vēl vairāk veicināja digitālo inovāciju izplatību. Tāpēc ātrās un ērtās iepirkšanās veikali meklē jaunus risinājumi, kā piesaistīt klientus, piemēram, “Narvesen” produktus iespējams iegādāties arī ēdiena piegādes aplikācijās utml.
Arī “Reitan Convenience Latvia” (“Narvesen”) valdes priekšsēdētāja Dace Dovidena norāda, ka ievērojamas pārmaiņas pircēju paradumos notikušas tieši Covid-19 pandēmijas ietekmē: “Cilvēki pandēmijas laikā centās izvairīties no vietām, kur drūzmējas liels pircēju skaits, tāpēc būtiski pieauga ne tikai e-komercijas apjoms, bet arī ātrās un ērtās iepirkšanās punktu loma ikdienas dzīvē. Ātri iepirkties bez liekas drūzmēšanās kļuva par svarīgu nosacījumu, un šī tendence turpinās joprojām. Vienlaikus lielveikali var piedāvāt lielāku preču klāstu un nereti arī zemākas cenas.”
Ne tikai lielveikalos, bet arī ātras un ērtas iepirkšanās veikalos aizvien lielāku lomu spēlē digitālie risinājumi – pašapkalpošanās kases un mobilās lietotnes. Viens no šādiem risinājumiem ir iespēja pasūtīt preces un produktus tiešsaistē, veikalā ieejot tikai, lai saņemtu jau sakomplektētu pirkumu. Atšķirībā no tradicionālā e-veikala šie risinājumi piedāvā ierobežotu produktu grozu – ēdienus, dzērienus, ātrās uzkodas. Dace Dovidena norāda, ka liela daļa “Narvesen” pircēju ir jaunieši un biroju darbinieki – cilvēki, kuri nevēlas iepērkoties lieki tērēt laiku, bet vēlas saņemt ātru un kvalitatīvu apkalpošanu. Digitālie risinājumu ļauj ērti nokomplektēt pasūtījumu pa ceļam, tā samazinot veikalā pavadāmo laiku: personāls pagatavo, piemēram, hotdogu vai burgeru, pirms vēl pircējs ieradies. Produktus iespējams pasūtīt arī aplikācijā “Bolt”.
Pēdējā laikā strauji mainījies arī uzkodu pa ceļam sortiments. Ja iepriekš stabils pārdošanas līderis bija klasiskais hotdogs, tad šobrīd ir būtiski audzis pieprasījums pēc veselīgas pārtikas – svaigiem salātiem, veģetāra uztura, dažādām sulām un smūtijiem. “Pircējs kļūst prasīgāks, vairāk uzmanības pievērš produktu izcelsmei un sastāvdaļām. Tāpēc mūsu veikalu plauktos aizvien lielāku vietu aizņem veselīga un svaiga pārtika”, atzīst Dace Dovidena.
Attēls: publicitātes
TOP Komentāri