Padomi vecākiem drošām finanšu attiecībām starp bērnu un viedierīci

Mobilie telefoni un planšetes ir ieņēmušas būtisku lomu ne tikai mūsu, bet arī jaunāko paaudžu ikdienā. Katra no tām aprīkota ar aizraujošām lietotnēm, turklāt vienmēr pieejami arī lietotņu veikali, kur iegādāties arvien jaunas spēlītes. Lai gan dati par bērnu un jauniešu iepirkšanās paradumiem rāda, ka lielākoties tiek tērēts uz lietderīgām lietām, piemēram, sabiedriskā transporta biļetēm, pirkumiem pārtikas veikalos, tomēr ievērojamu daļu aizņem arī pirkumi lietotņu veikalos. Bankas Citadele eksperti apkopojuši, kas jāņem vērā, lai bērnu sērfošana internetā būtu drošāka un nerezultētos pazaudētā naudā.

“Viedtālruņu un planšetdatoru lietošanā iesaistoties arī bērniem no pāris gadu vecuma, tikai retais nezinās, kādu lietotņu pārbagātību piedāvā App Store, Google Play vai Huawei AppGallery. Pāris dolāri vai vairāk mēnesī par kvalitatīvu lietotni var šķist objektīva samaksa, taču, ja vecāki nav lietas kursā par to, ka bērni vairākās lietotnēs apstiprinājuši maksas pakalpojumus, nauda no konta var pazust regulāri un gada beigās veidot pieklājīgu summu, ģimenei par to pat nezinot,” norāda Mārtiņš Bērziņš, bankas Citadele digitālās pieredzes attīstības daļas vadītājs.

Padomā, kādas konfigurācijas telefonu dot bērnam

Samērā biežas ir situācijas, kad bērns izmanto vecāku viedierīces brīvajā laikā – ja vēl nav pašam sava telefona, nosēdusies baterija vai beidzies kredīts vai iztērēto megabaitu limits. Šajā gadījumā būtu aktuāli veikt esošās ierīces apsekošanu un noskaidrot, vai viedtālrunī, ko dodat bērnam, ir pieejama jūsu finanšu informācija – bankas kartes dati, internetbankas pieeja. Pat ja pirmajā brīdī šķiet, ka bērns šo informāciju neatradīs, ir gadījumi, kad pieaugušie savus finanšu datus saglabā, lai tie nākamajās ievadīšanas reizēs pie pareiza atbloķēšanas koda tiek ievadīti automātiski, un šī ir situācija, kad bērns, zinot jūsu ekrāna bloķēšanas paroli, var automātiski ievadīt arī jūsu bankas kartes datus, neņemot to rokās.

Kopumā jau no mazotnes bērnus vajadzētu izglītot par finanšu datu nozīmi un skaidrot, kādās situācijās var un nevar dalīties ar personas bankas kartes un citiem saistošajiem datiem. Svarīgi arī skaidrot bērnam Smart-ID autorizēšanās nozīmi un nekādā gadījumā nedot bērnam pieeju šim autentifikācijas rīkam.

Instalē bērnu pārraudzīšanas opciju

Viens no pirmajiem soļiem bērnu aktivitāšu pārraudzīšanā būtu instalēt vecāku kontroles opciju, kas pieejama viedtālruņos vai pašā lietotņu veikalā (piemēram, Google Play Parental controls). Tas ļaus ne tikai apstiprināt dažādu lietotņu lejupielādi, bet arī pirkumus vai abonementus. Ja vecāku profils ģimenes telefonu sistēmā būs uzstādīts kā galvenais jeb administrators, tad būs iespēja sekot līdzi ne tikai aktivitātēm bērna telefonā, bet arī pārskatāmi redzēt jaunu lietotņu instalēšanas faktu brīžos, kad bērns palūdzis izmantot kādu no jūsu ierīcēm.

Ieslēdz notifikācijas

Ja dodam bērnam darboties ar savām ierīcēm, piemēram, viedtālruni vai planšeti, tad būtiski arī aktivizēt notifikācijas par lietotņu ielādi un maksājumu apstiprināšanu. Tas ļaus tūlītēji pēc ierīču lietošanas pārskatāmā veidā rezumēt bērna paveikto un, ja nepieciešams, operatīvi atteikties no pasūtītajiem pakalpojumiem. Sākumā var šķist, ka skaņas signāls par katru darbību var būt kaitinošs, taču, ja atvase vairākās lietotnes izvēlas apmaksātus pakalpojumus, tad pāris dolāri mēnesī var sasummēties, un gada laikā iztērētā summa var būt vērā ņemama. Noderīgas šādos gadījumos būs arī notifikācijas, kuras var saņemt vecāks par norēķiniem, kad bērns izmanto savu norēķinu karti (kontu) un savu tālruni.

Vienojies par atļautajām spēlēm

Ideālajā variantā ar atvasēm ir atrunāts konkrēts izmantojamo lietotņu/spēļu kopums, piemēram, trīs līdz četras lietotnes, ko bērniem atļauts lietot brīvajos brīžos. Tas atļaus vecākiem atļauto lietotņu sarakstā ievietot tādas spēles, kurās nav iespējams veikt papildus pirkumus, tādējādi mazinot iespēju iedzīvoties finansiālos zaudējumos.

Ja tomēr ir vēlme bērniem ļaut uzturēties mobilajās lietotnēs, kurās ir iespējams veikt norēķinus, veido sarakstu ar konkrēto lietotņu nosaukumiem. Tas noderēs brīžos, kad bērns būs veicis kādu pirkumu, bet vēlāk kāda iemesla dēļ lietotni nolēmis izdzēst. Šādā gadījumā no konta nauda tiktu noskaitīta joprojām, bet lietotņu saraksts ļautu ātri vien “naudas zagli” identificēt.

Vai un kā var atgūt naudu?

Abonējot lietotnes, Visa un Mastercard ļoti bieži pieprasa drošo autorizēšanās jeb secure authorization metodi, kas nozīmē, ka jebkura sava ielogošanās vai pirkuma veikšana jāapstiprina ar divu faktoru autentifikāciju caur Mobile Scan vai Smart-ID. Šos pieejas kodus nekad nedrīkst nodot citu personu rīcībā. Līdz ar to, ja darījums apstiprināts ar drošu autorizēšanās metodi, bankai nav pamata šo darījumu apstrīdēt. Tomēr, ja klients ir pārliecināts, ka nav darījumu apstiprinājis, jāsāk ar vēršanos pie tirgotāja, rakstot iesniegumu pašiem lietotnes izstrādātājiem un skaidrojot notikušo – piemēram, pirkumu apstiprinājis bērns vai tas noticis kļūdas dēļ. Gadījumos, kad lietotne ir legāla un ar pretimnākošu komandu, dialogs var būt auglīgs un situācija atrisināta.

Gadījumos, kad tirgotājs atsaka un ir pārliecība, ka darījums veikts nesankcionēti, vai ir aizdomas par krāpniecību, tad nepieciešams rakstīt reklamāciju bankai, kura izsniegusi jūsu maksājumu karti. Reklamācija ir iesniegums bankai, kuru var aizpildīt savā internetbankā.

Attēls: ilustratīvs

TOP Komentāri

avatar