Kalnciema kvartāla galerijā atklās mūsdienu keramikas un porcelāna mākslas izstādi “Tumšie dārzi”

2018.gada 19.aprīlī Kalnciema kvartāla galerijā durvis vērs izstāde “Tumšie dārzi”, kas ir veltīta aktuālās mākslas izpausmēm keramiskajos materiālos. Izstādē būs skatāmi tādu autoru darbi kā Verners Lazdāns, Inese Margēviča, Elīna Titāne, Andris Vēzis un tandēms Skuja Braden. Izstāde būs skatāma līdz 2018.gada 19.maijam. Izstādes laikā 11.maijā plkst.18.00 notiks priekšlasījums, kas ir veltīts vēsturei, kā arī aktuālajiem procesiem mūsdienu keramikas un porcelāna mākslā.

Latvijas keramiķu un praktiski strādājošu porcelāna mākslas autoru loks ir daudzveidīgs un plašs; ikvienam autoram tajā ir savs unikāls rokraksts un darbošanās stils. Izstāde “Tumšie dārzi” piedāvā neierastu autoru izlasi un viņu darbu salikumu, ļaujot skatītājiem iepazīties ar aktuālajiem procesiem mākslas jomā, kas saistīta ar dažādu keramisko materiālu lietojumu. Izstādē skatāmo darbu autori ir profesionāli keramiķi, diplomēti dizaineri, vai arī mākslinieki, kuri, līdz ar darbošanos vizuālajos medijos, ir pievērsušies savu ideju iemiesošanai keramiskajos materiālos. Verners Lazdāns, Inese Margēviča, Elīna Titāne, Andris Vēzis un tandēms Skuja Braden jeb māksliniece Ingūna Skuja un Melisa Breidena (Melissa Braden) pārstāv plašu radošās darbības un izpausmju spektru, kas ļauj ieraudzīt, cik daudzveidīgi var darboties šķietami savrupajā keramiķu un porcelāna mākslinieku lokā.

Verners Lazdāns plašākai auditorijai zināms kā gleznotājs. Divtūkstoš padsmito gadu vidū aizrāvies ar keramiku, ieformējot šajā materiālā un piešķirot ķermeniskas dimensijas tiem tēliem, kas līdz tam parādījās viņa gleznu plaknēs. Vernera Lazdāna veidotajos keramikas objektos abstraktais mijas ar organisko, biomorfais ar antropomorfo un varbūt pat ļauj aizvirzīties līdz spekulācijām par citplanētisko, ar racionālo prātu netveramo. Izstādē redzamās gleznas un objektus no cikla “Pelēkā sērija” autors raksturo kā eksperimenta rezultātu, kura uzdevums esot bijis apšaubīt uztveres pareizumu un precizitāti, lūkojot ar mākslas līdzekļiem pietuvoties un aprakstīt “neredzamo pasauli”.

Inese Margēviča ir keramiķe, kuras iecienītais materiāls ir porcelāns un māksliniecisko līdzekļu arsenālā atrodama gan mazo formu tēlniecība, gan trauku oriģinālformu radīšana, gan arī unikāli porcelāna apgleznojumi. Izstādē skatāmi darbi no cikla “Riteņbraucēja un dārzs”. Šīs sērijas darbiem raksturīga ir autores radīta priekšmetu oriģinālforma un apgleznojums, kurā mehāniski dekorēšanas līdzekļi apvienoti ar filigrānu apgleznojumu virsglazūras tehnikā, kas veikts ar roku. Ineses Margēvičas darbiem raksturīga liriska tēlu sistēma: vāzēs un šķīvjos “Naktstauriņu pievilināšana”, “Sekošana naktstauriņiem” u.c. tiek uzburtas ainas par laisku rosību siltā vasaras naktī, dārzā.

Elīna Titāne ir jaunās paaudzes keramiķe, kura jau ir iemantojusi stabilu atpazīstamību Latvijā un ārvalstīs. Viņas radošajā darbībā līdzās pabeigtam mākslas darbam būtisks ir arī tā tapšanas process. Autore meditatīvi un nesteidzīgi lipina, tīra, veido mālu, akmensmasu vai porcelānu, līdz šādi, ar rokām “uzaudzēti” objekti līdzinās dabā sastopamām formām. Līdzīgi kā arheoloģe viņa skatienam atklāj it kā pārakmeņojušās augu fosilijas, vairs neeksistējošu radību skriemeļus un kaulus, taču tie nav konkrēti kādu floras vai faunas parādību kopijas, bet gan liecības par pasaulēm, ko radījusi autores iztēle. Elīņas Titānes darbu materialitāte un parādīšanās veids ir kā alternatīva mūsdienu pasaules patērnieciskajam dzīves ritmam.

Andris Vēzis ir autors, kurš no visiem keramiskajiem materiāliem konsekventi izmanto porcelānu, strādājot ne tikai ar porcelāna priekšmetu formu, bet arī ar dekoru, oriģinālā veidā pielietojot glazūras un eksperimentālas dekorēšanas tehnikas. Akadēmiski izglītots kā dizainers, tāpēc viņa darbu klāstā atrodami funkcionāli, ikdienā lietojami priekšmeti, kuros komerciālais potenciāls nevainojami saplūst ar mākslinieciskajām kvalitātēm. Taču kā mākslinieks Andris Vēzis ir daudzveidīgs un katrā savas radošās izpausmes vektorā – izteiksmīgs, ļaujot virkni darbu ierindot pat abstraktās mākslas kategorijā. Izstādē eksponētā sērija “Urbānās ainavas” ļauj novērtēt Andra Vēža formveides prasmes kā arī tēlainās izteiksmes arsenālu.

Skuja Braden ir mākslinieču Ingūnas Skujas un Melisas Breidenas (Melissa Braden) tandēms, kas plecu pie pleca strādā jau n,o 20. gadsimta 90. gadu vidus. Mākslinieces darbojas kopā pie katra darba, ikvienā tā tapšanas etapā, labojot un papildinot viena otras veikumu. Oriģinālas formas vāzes un citi priekšmeti parasti ir krāšņi formas un detaļu ziņā; bagātīgi apgleznoti dažādu tehniku sajaukumā, kā arī izmantojot autorpaņēmienus. Tēmu ziņā Skuja Braden izmanto visdažādākos impulsus no apkārtējās sociālās, kultūras un politiskās vides, kritiski komentējot un pat kariķējot, viņuprāt, netīkamas lietas, un svinot svinamas un baudāmas parādības.

Izstāde apmeklētājiem ir atvērta līdz 2018. gada 19. maijam. 2018. gada 11. maijā plkst. 18.00 Kalnciema kvartāla galerijā norisināsies publisks priekšlasījums, kurā detalizētāk tiks apskatīta ar keramikas materiālu saistītās lietišķās mākslas vēsture Latvijā, kā arī atklāti aktuālie procesi mūsdienu keramikā un porcelāna mākslā. Pasākums notiks latviešu valodā.

Publicitātes attēli:

01 – Verners Lazdāns. “14042018” no cikla “Pelēkā sērija”, 2018.

02 – Inese Margēviča. Šķīvis “Dārzs” no cikla “Riteņbraucēja un dārzs”, 2016.

03 – Elīna Titāne. Darbi no cikla “Sakrālās rotaļas”, 2014.-2018.

04 – Andris Vēzis. Darbi no cikla “Urbānās ainavas”, 2018.

05 – Skuja Braden. Vāze “Vētras trofeja: noniecinātais sasniegums“, 2018.

TOP Komentāri

avatar