Skolēnu brīvlaiks: Kā parūpēties, lai bērna vasara “nepaiet” pie ekrāna

Skolēnu vasaras brīvlaiks ir īstais laiks atpūtai dabā, piedzīvojumiem un jautrībai. Tomēr, ja ģimenē laicīgi netiek padomāts, kā brīvo laiku aizpildīt jēgpilni un lietderīgi, tostarp iesaistot un mudinot arī vecvecākus uzņemties līdzdalību bērna dienas plānošanā, var gadīties, ka augusta beigās jāsecina – bērns lielāko daļu brīvlaika pavadījis “pielipis” pie ekrāna. “Ja bērns zinās alternatīvas, tad arī viņš tik bieži nepazudīs tīmeklī vai spēlītēs,” norāda Friča Brīvzemnieka pamatskolas sociālā pedagoģe Dace Šetlere.

 Vecākiem vasaras brīvdienu laikā jābūt darbā, tādēļ liela daļa skolēnu brīvlaiku pavada kopā ar vecvecākiem, kas nereti mīl atvases lutināt un bieži vien ir krietni pielaidīgāki pret bērnu vēlmēm nekā vecāki. Lai vecāku ieguldījums bērna režīma veidošanā neizplēn, svarīgi padomāt par kopīgiem piedzīvojumiem, kas radoši aizpildīs brīvo laiku un būs saistoši gan mazbērniem, gan vecvecākiem. Tostarp ar bērniem ieteicams pārrunāt ekrānā pavadīto laiku arī vecvecāku mājās. Tāpat vecākiem par ieviesto kārtību attiecībā uz noteikumiem viedierīču lietošanā jāinformē arī vecvecāki, jo viņu izpratne par viedierīču lietošanu var būt ļoti atšķirīga.

“Noteikumi strādā tikai tad, ja varam nodrošināt arī ārēju uzraudzību,” skaidro Jelgavas Valsts ģimnāzijas psiholoģe Judīte Iliško. “Protams, vasaras režīms var atšķirties no tā, kāds tas ir mācību laikā, tomēr vecākiem ar vecvecākiem būtiski izrunāt esošos noteikumus un vienoties, lai tie tiktu ievēroti arī vecvecāku mājās. Ja vecāki vienosies tikai ar pašu bērnu, visdrīzāk šāds modelis nedarbosies – ir nepieciešams pieaugušais, kas palīdz atcerēties par savstarpējo vienošanos.” Psiholoģe arī iesaka, ka pirms bērna došanās pie vecvecākiem būtu labi izrunāt, kādas aktivitātes tieši vecvecāki var veikt kopā ar bērniem. Kas ir tas īpašais, ko ar mazbērniem viņi var un vēlās kopīgi paveikt, piemēram, laiks kopīgam laivu braucienam, ceļojums pa vecvecāku bērnības vietām,  veco ģimenes albumu apskatīšana vai nakts ekspedīcija mežā.

Kā bērna interesei par tehnoloģijām piešķirt jēgpilnu saturu?

Vecāki  var  daudz darīt, lai bērnu interesi par viedierīcēs pieejamo saturu ievirzītu  jēgpilnā gultnē. “Viedierīcēs pavadītais laiks biežāk ir izklaide, bezmērķīgi vērota informācija, kaut pašiem bērniem tā nešķiet,” norāda Santa Ločmele. “Jēgpilni izmantots viedtālrunis viennozīmīgi var būt labs palīgs mācībās un talantu attīstīšanā. Ir daudz lietotņu, kuras bērni var izmantot, lai apgūtu svešvalodas, attīstītu loģisko domāšanu, iemācītos spēlēt mūzikas instrumentus vai zīmētu,” uzsver sociālā pedagoģe. Lai pie ekrāniem pavadītajam laikam piešķirtu saturu un mērenību, psiholoģe Judīte Iliško atgādina:

  • Ieviešot pat salīdzinoši nelielas pārmaiņas ģimenes ikdienā, iespējams būtiski samazināt laiku, kas tiek bezmērķīgi izniekots pie ekrāna, un attīstīt bērnos vēlmi pašiem izdomāt vērtīgākas aktivitātes.
  • Plānojot dienā noteikto ekrāna laiku, vecākiem nevajadzētu nolikt bērnu priekšā jau viņu vietā atrastas spēles un lietotnes, bet meklēšanu veikt kopīgi, tādā veidā vairāk iepazīstot bērnu intereses un vajadzības. Arī meklēšana ir daļa no radošā procesa.
  • Vecākiem ir jāzina, ko bērni dara un kādas spēlītes spēlē, jo ir tik vienkārši ielādēt telefonā kādu spēli, kas nav piemērota bērna vecumam – neatbilstošā satura dēļ viņš var kļūt nemierīgāks, agresīvāks vai nomāktāks.
  • Tāpat kā uz ielas un sabiedrībā mēs no bērna sagaidām noteiktu uzvedību, arī interneta vidē šai nostājai nevajadzētu atšķirties un būtu jābūt konsekventai.
  • Bērna radošuma attīstību nevajadzētu atstāt paša bērna rokās, bet kopīgi meklēt idejas ekrāna laika alternatīvām, piemēram, mudinot uz aktivitātēm svaigā gaisā vai kopīgiem darbiem.

Foto: ilustratīvs

TOP Komentāri

avatar