Kā izvēlēties vasaras riepas SUV tipa automobilim?

Vasaras riepu iegāde var būt nogurdinošs un laikietilpīgs process, ja nezini, kuras no tām būs piemērotākās Tavam auto. Pēc skata vien izskaitļot, kura no riepām sniegs vislabāko saķeri, būs ilgmūžīgākā un ar īsāko bremzēšanas ceļu, lielākajai daļai no mums nav pa spēkam. Lai atrastu savam džipam vai SUV apvidus automobilim piemērotākās vasaras riepas ir vērts iedziļināties to atšķirībās un piemērotībai katra autovadītāja individuālajām prasībām. Par SUV vasaras riepu atšķirībām un padomiem to izvēlē – šajā rakstā!

Tērē vairāk, saņem vairāk!

Mūsdienās, ar dažiem izņēmumiem, spēkā joprojām ir nerakstīts likums, ka Tu saņemsi to, par ko maksā. Vasaras riepas nav nekāds izņēmums – riepas, kuras sevī ietver labāko saķeri, ilgmūžību un citus riepām svarīgus parametrus, arī maksās vairāk par citām. Tomēr, ilgtermiņā tas parasti atmaksājas.

Riepu testi ir parādījuši, ka, piemēram, labākas vissezonas riepas nodilst un ir jāmaina gandrīz divas reizes retāk kā lētākās tāda paša tipa riepas. Šādā gadījumā, ja dārgāks komplekts ir 2 reizes labāks par lētajām, bet maksā par 1/3 vairāk, ilgtermiņā būsi ieguvējs! Nemaz nerunājot par dinamikas un drošības rādītāju uzlabošanos.

Vēl kāds interesants fakts runājot par degvielas ekonomiju, kura ir tieši saistīta ar tā saucamo riepas rites pretestību – dārgākas vasaras riepas ar zemu rites pretestību spēj ieekonomēt no 0,3 – 0,9 l degvielas uz 100km, parastam lietotājam praktiski nemanot izmaiņas riepas sniegumā tādos parametros kā saķere, vadāmība un bremzēšana. Te gan jāņem vērā, ka jaunas, zemas rites pretestības vasaras riepas sākumā degvielas patēriņu var nedaudz palielināt gadījumos, kad vecās riepas jau ir bijušas ievērojami nodilušas un to rites pretestība ir kļuvusi minimāla.

Mainot vasaras riepas, auto ražotāji un speciālisti iesaka pieturēties pie tāda paša izmēra un tipa riepām, kādas ir bijušas automašīnas standartaprīkojumā pametot rūpnīcu. Šī iemesla dēļ, ja esi apmierināts ar iepriekšējo riepu sniegumu, nav nepieciešamības lieki eksperimentēt! Auto ražotāji saviem spēkratiem riepas neizvēlas nejauši – tās ir pielāgotas konkrētajam modelim, lai sniegtu optimālu veiktspēju visdažādākajos braukšanas apstākļos.

Ja tomēr iepriekšējās riepas, kādā no veiktspējas parametriem nav bijušas apmierinošas, izvēlies tādu komplektu, kurš šajā parametrā īpaši izceļas. Galvenie vasaras riepu veiktspējas parametri ir sekojoši:

  • Saķere – uzrāda riepas saķeri uz slapja ceļa seguma. Izdala 7 klases no kurām A klasei ir augstākais saķeres līmenis, G klasei – zemākais.
  • Degvielas patēriņš – uzrāda riepas rotācijas pretestību un degvielas ekonomijas līmeni. Iedala 7 klases – A klasei ir vismazākais degvielas patēriņš, G klasei – visaugstākais.
  • Trokšņa līmenis – uzrāda riepas skaļumu pie ātruma 80 km/h, ko mēra decibelos (dB). Jo augstāks šis skaitlis, jo augstāks trokšņu līmenis. Augsts riepas trokšņu līmenis pasliktinās komforta līmeni auto salonā, kā arī vairos kopējo vides skaņas piesārņojumu.

Vasaras riepas džipiem un SUV tipa automobiļiem atšķiras arī pēc to mērķa jeb, precīzāk, vides un ceļa apstākļiem, kuras tās tiks visvairāk lietotas. No tā arī būs atkarīgs, kurš no parametriem būs svarīgāks, kurš mazāk noteicošs riepu izvēlē.

Vasaras riepu iedalījums:

ü Pēc protektora tipa

Atkarībā no ceļa apstākļiem un prasībām, riepas savstarpēji atšķiras pēc protektora zīmējuma. Protektorus nosacīti var iedalīt trīs tipos un katram no tiem ir savas priekšrocības un trūkumi.

Simetrisks protektors – riepas protektora nosacītā iekšmala un ārmala ir vienādas, tātad – simetriskas.

Priekšrocības: ilgāks kalpošanas laiks, paaugstināta izturība, lieliska noturība uz ceļa, braukšanas komforts, ekonomiskums.

Trūkumi: samazināta pretestība akvaplanēšanai, vidēji vadāmības rādītāji.

Asimetrisks protektors – riepas protektora nosacītā iekšmala un ārmala ir atšķirīgas, asimetriskas.

Priekšrocības: zems trokšņu līmenis, paaugstināta akvaplanēšanas pretestība, paaugstināta stabilitāte.

Trūkumi: elastīgas sānu malas, mazāka degvielas ekonomija, īsāks kalpošanas ilgums.

Orientēts jeb virziena protektors – riepas protektors izstrādāts noteiktam rotācijas virzienam.

Priekšrocības: lieliska vadāmība, paaugstināta akvaplanēšanas pretestība, laba saķere ar mitru segumu, paredzama automašīnas uzvedība ātras braukšanas apstākļos.

Trūkumi: zemāki ekonomijas rādītāji, mazāka triecienizturība, straujāks nodilums.

Pēc ceļa apstākļiem

Riepas mainīgiem braukšanas apstākļiem

Ņemot vērā salīdzinoši lielo masu un pilnpiedziņas esamību, speciālas vasaras riepas džipiem un SUV tipa automašīnām uzstāda retāk kā vieglajām automašīnām un biežāk izvēlas tieši vissezonas riepas. Tās lieliski pilda savu funkciju kā vasaras riepas turklāt ir piemērotas arī mērenām ziemām, ja vien ceļi nav smagi sasniguši un apledojuši. Tipiski šāda tipa riepas ir ar T ātruma marķējumu, norādot, ka tās paredzētas ātrumiem līdz 190 km/h.

Atsevišķi vissezonas riepu modeļi, kuri paredzēti sportiskākiem SUV tipa automobiļiem, ir ar H un V ātruma marķējumiem, kuri ļauj ar šīm riepām braukt ar attiecīgi 200 un 240 km/h lielu ātrumu. Šīs riepas sniedz labāku saķeri ar sausu ceļu, taču mīkstāks gumijas sastāvs liek tām ātrāk nodilt.

Augstas veiktspējas meklējumos

Ultra High Performance (UHP) jeb “ļoti augstas veiktspējas” vasaras riepas džipiem un SUV tipa apvidus automobiļiem ir konstruētas tā, lai nodrošinātu drošību un augstu sniegumu pie lieliem ātrumiem un dinamiskas braukšanas stila. Šādas vasaras riepas parasti uzstāda jaudīgākajiem SUV auto, kur bremzēšanas, paātrināšanās un vadāmības prasības daudz neatpaliek no sporta sedaniem un kupejām. UHP vasaras riepas sniedz maksimālu saķeri uz sausa ceļa un to stingrās sānu malas nepadodas deformācijai straujos pagriezienos.  Šo riepu galvenie mīnusi ir to cietība, kas samazina braukšanas komfortu un īsāks protektora kalpošanas mūžs.

UHP vasaras riepas džipiem un SUV tipa automobiļiem tiek marķētas ar W, Y un Z apzīmējumiem, kas nozīmē, ka tās paredzētas ilgstošai braukšanai ātrumos, kuri pārsniedz 250 km/h. Domājot par šādiem ātrumiem džipos vai SUV tipa automašīnās, var rasties jautājums vai tas tiešām ir nepieciešami, tomēr šī veiktspējas rezerve ir jūtama arī braucot ar likumu atļautajos ātrumos, piedāvājot ievērojami labāku saķeri līkumos un bremzēšanas laikā.

Izvēlies atbilstoša ātruma indeksa riepas!

Ja džips vai SUV tipa automobilis no rūpnīcas ticis aprīkots ar S vai T ātruma indeksa vissezonas riepām (attiecīgi 180 un 190km/h), iespējams ar nākamo komplektu vēlēsies šo latiņu paaugstināt izvēloties H vai V indeksa augstas veiktspējas riepas, lai uzlabotu sava auto saķeri un vadāmības parametrus. Šāds solis ir loģisks un noteikti nav nepareizs, tomēr ņem vērā, ka šādas riepas nedaudz ātrāk dils un tām būs sliktāka veiktspēja zemākās temperatūrās.

Tāpat nereti, cilvēki plāno nedaudz ietaupīt mainot riepas ar mazākiem ātruma indeksiem, kā to paredzējis auto ražotājs, cerot, ka to protektors nodils lēnāk. Šāds solis gan nebūtu ieteicams, jo vissezonas riepas ar zemākiem ātruma indeksiem ir mazāk noturīgas pret liela ātruma radītu karstuma uzkrāšanos, jo īpaši ja tās uzstāda jaudīgiem apvidus automobiļiem. Turklāt šāds ietaupījums būtu salīdzinoši neliels – riepu cenu daudz vairāk ietekmē tieši to izmērs nevis ātruma reitings.

Kā atrast riepas pēc izmēra un auto modeļa ērti un ātri?

Atsevišķi riepu izplatītāji un interneta veikali savās mājaslapās piedāvā speciālus rīkus, ar kuru palīdzību vien ar pāris klikšķiem varēsi atrast savam džipam vai SUV tipa automobilim piemērotākās riepas. Piemēram, Riepas1 piedāvā atlasīt riepu piedāvājumu pēc izmēriem vai vienkārši pēc Tavas automašīnas markas, modeļa un ražošanas gada – Tev atliek vien izvēlēties sev tīkamāko komplektu no atlasītā! Ienāc www.riepas1.lv un uzzini kādas opcijas riepu ražotāji piedāvā tieši Tavam auto!

Foto: Shutterstock.com

Lasi vēl

TOP Komentāri

Komentē anonīmi vai Ienāc profilā, lai komentētu
avatar

Populāri

Runā

Jaunākais

Interesanti

Nejauši